Cum a evoluat munca în format hibrid
Cum a evoluat munca în format hibrid
În ultimii ani, munca în format hibrid a devenit tot mai răspândită, dar a avut parte și de anumite modificări. Angajații și-au menținut în continuare dorința pentru flexibilitate, însă numărul de zile în care aceștia trebuie să fie prezenți la birou a crescut în numeroase organizații. Cum a evoluat acest format hibrid al muncii și cum s-au adaptat angajații la schimbările apărute?
Citește și:
» Metode de eficientizare pentru munca remote
» Oferă angajaților autonomie cu un sistem self service
Cuprins
Soluțiile digitale, importante într-un format hibrid al muncii
Dacă în primul an al pandemiei telemunca a fost o noutate pentru mulți dintre noi, anul 2021 a continuat în același mod, iar companiile și-au digitalizat multe dintre procedurile interne. De la procesul de recrutare si selectie, la evaluarea angajaților sau instruirea personalului, acestea se desfășoară mult mai eficient cu ajutorul tehnologiei. Deși a fost adaptat un format hibrid al muncii, în care prezența la birou era alternată cu munca de tip work from home, soluțiile software au rămas un partener de nădejde pentru specialiștii HR.
Oamenii caută în continuare joburi flexibile
Pentru a înțelege mai bine evoluția muncii în format hibrid, au avut loc numeroase studii în care au fost implicați profesioniști din diverse domenii de activitate. Productivitatea angajatilor a crescut în multe cazuri atunci când au muncit de la distanță, iar candidații de pe piața muncii prioritizează flexibilitatea oferită de angajator atunci când sunt în căutarea unui job.
Date statistice despre munca în format hibrid
Un studiu efectat de Owl Labs pe un eșantion de peste 2000 de salariați din SUA, a scos la iveală faptul că 73% dintre cei care au început să lucreze de acasă în perioada pandemiei s-au întors la birou cel puțin o dată pe săptămână, însă doar 25% au făcut-o în septembrie 2021, majoritatea preferând munca de acasă. Mai mult, cei de la Gartner au aflat că 57% dintre angajați consideră că angajatorul lor a adoptat flexibilitatea în ceea ce privește munca.
Cum au răspuns angajații la adoptarea unui format hibrid?
După implementarea unui format hibrid de muncă, cei care și-au dorit să aibă parte de și mai multă flexibilitate au căutat un alt loc de muncă. Unul din patru respondenți la studiul efectuat de Gartner s-au mutat la o altă companie sau sunt în căutarea unei noi oportunități în carieră. Ei își doresc aibă parte de un format hibrid de lucru și de un mediu profesional în care aibă echilibru intre viata profesionala si personala, dar și beneficii extrasalariale pliate pe nevoile personale. Aceste aspecte le oferă un confort psihic sporit și o motivație suplimentară în activitatea zilnică de la job.
Cum arată relația angajator – angajați
Într-un format hibrid de muncă, una dintre schimbările importante se referă la relația dintre angajați și management. Conform celor de la Tehnical.ly, angajatorii ascultă în mod activ ceea ce își doresc angajații referitor la respectivul mediu de lucru. Totodată, potrivit unui articol publicat pe LinkedIN, cei care își desfășoară activitatea în format hibrid sunt înclinați să-și descrie compania ca fiind un loc ideal pentru a munci, decât orice alt segment de angajați. Mai mult, 68% dintre angajații full-time susțin un program hibrid la locul de muncă.
Răspunsul angajaților în privința întoarcerii la birou
Același material regăsit pe LinkedIN mai notează că majoritatea companiilor intenționează să implementeze politici de întoarcere la birou (Return to office – RTO) până la sfârșitul anului 2024. Aceste politici au fost întâmpinate cu o rezistență considerabilă din partea angajaților, motivând unele companii să-și reconsidere această abordare.
Viitorul muncii, stabilit în colaborare cu angajații
Atât liderii din companii, cât și angajații vor defini în continuare viitorul muncii. Împreună, pot stabili dacă un format hibrid va fi permanent sau vor fi definite alte metode de muncă pentru viitor. Subiectul principal al acestor schimbări va fi reprezentat de echilibrul dintre productivitatea de la muncă și timpul alocat pentru viața personală.
Munca în format hibrid va fi parte din normalitate pentru o perioadă îndelungată de timp, însă este doar una dintre metodele care se vor regăsi în mediul profesional de acum înainte. Prin utilizarea instrumentelor digitale potrivite, acest format hibrid va funcționa cât mai eficient, iar colegii vor reuși să colaboreze fără dificultăți.