Echilibru intre viata profesionala si personala: cum îl promovezi în companie?
Echilibru intre viata profesionala si personala: cum îl promovezi în companie?
Oamenii își doresc constant un echilibru intre viata profesionala si personala, iar cei mai mulți dintre ei vor prioritiza acest aspect în activitatea profesională. Dacă nu au parte de el, angajații pot fi nemulțumiți și în cele din urmă să se îndrepte către alte companii. De aceea, este important ca în organizația ta să existe un mediu profesional sănătos, care să le permită membrilor companiei să-și împartă timpul într-un mod optim.
Citește și:
» Cum contribuie programele de wellbeing pentru angajați și pentru companie
» Planurile pentru a dezvolta cariera angajaților contribuie la retenția lor
Cuprins
Cum promovezi în compania ta acest echilibru?
Care sunt modalitățile eficiente de promovare a unui echilibru intre viata profesionala si personala într-o companie? Cum pot anumite instrumente digitale să contribuie la crearea unui mediu de lucru favorabil, care să susțină echilibrul între aceste două aspecte din viața fiecăruia? Pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări, te invităm să citești în continuare.
Ce riscuri pot apărea în lipsa unui program optim?
De câțiva ani, echilibrul intre viata profesionala si personala a devenit o temă din ce în ce mai relevantă și discutată. Cu programul aglomerat al zilelor noastre, tot mai mulți angajați se confruntă cu dificultăți în a găsi un echilibru sănătos între cerințele locului de muncă și propriile nevoi. Acest lucru le poate afecta sănătatea fizică și mintală, motivația și performanța la locul de muncă, dar și satisfacția generală.
De ce este important să promovezi acest echilibru?
Un echilibru intre viata profesionala si personala este esențial pentru a asigura bunăstarea și motivația angajaților, precum și pentru a îmbunătăți rezultatele organizației. În acest context, rolul departamentului de resurse umane este esențial pentru a promova o cultură a echilibrului și pentru a sprijini angajații în menținerea acestui echilibru în viața lor de zi cu zi.
Ce spun statisticile?
Pentru a evidenția necesitatea unui echilibru intre viata profesionala si personala, numeroase studii au fost realizate în ultimul timp. Spre exemplu, un sondaj recent al celor de la Zipdo arată că 66% dintre angajații full-time din SUA consideră că nu au deloc un echilibru intre viata profesionala si personala. De asemenea, 86% spun că acest aspect este esențial pentru satisfactia la locul de munca. Același studiu arată că 81% dintre angajații mileniali simt că echilibrul optim între profesie și viața privată este mai important decât salariul.
Nu în ultimul rând, 63% dintre americani ar alege să-și poată împărți timpul mai bine între muncă și viața personală, în detrimentul unei măriri salariale (WhatToBecome, 2023).
Echilibru intre viata profesionala si personala în cultura organizationala
În primul rând, promovarea unui echilibru intre viata profesionala si personala ar trebui să facă parte din cultura organizației. Încurajarea și susținerea angajaților în a-și acorda atenție vieții personale, pe lângă cerințele profesionale, trebuie să fie un demers constant, realizat prin diverse acțiuni.
Un prim pas ar fi includerea unor beneficii precum munca la distanta și un program flexibil de lucru, prezente în tot mai multe organizații. Astfel, angajații pot să-și organizeze programul în funcție de nevoile lor personale, cum ar fi alocarea timpului pentru familie, recreere sau alte activități personale.
Ce eforturi au făcut companiile la nivel global?
Pentru a promova un echilibru intre viata profesionala si personala, numeroase companii de mari dimensiuni au implementat diverse programe. Attlasian și Zapier oferă angajaților posibilitatea de a munci un număr nelimitat de zile în format work from home. Drept rezultat, 64% dintre angajații Attlasian au spus că nu ar demisiona pentru un salariu mai mare.
Compania Webflow oferă angajaților un buget de training de 1000 de dolari pentru a-și dezvolta abilitățile profesionale, care contribuie la loialitatea angajatilor și la creșterea implicării lor. De asemenea, Slack afișează la birourile lor mesajul ”Work hard and go home”, care să încurajeze angajații să nu stea peste programul obișnuit de lucru.
Comunicarea cu angajatii e un factor important
În cadrul unor discuții recurente cu angajații, îi poți încuraja să-și ia mai multe zile de concediu de odihnă sau să-și acorde mai mult timp pentru ei. De asemenea, le poți pune la dispoziție diverse programe de welness ca un beneficiu extrasalarial, care să îi ajute să se relaxeze. În acest fel, pot evita o stare de burnout, care duce la un șir de efecte negative. Printre acestea putem enumera o stare precară de sănătate, oboseala constantă, stresul și lipsa randamentului la locul de muncă.
Promovarea echilibrului prin exemple de la nivel de conducere
În general, angajații au tendința să urmeze exemplul managerilor direcți sau a altor persoane din conducerea companiei. De aceea, este important ca liderii să fie modele când vine vorba de echilibru intre viata profesionala si personala. Astfel, le demonstreză angajaților importanța acestui aspect, și îi încurajează să procedeze la fel.
Cum contribuie soluțiile digitale la echilibru intre viata profesionala si personala
Soluțiile digitale de HR îndeplinesc un rol semnificativ în promovarea și susținerea echilibrului între viața profesională și personală în cadrul companiei. Iată câteva exemple de cum acestea pot fi utilizate pentru a sprijini angajații în menținerea unui echilibru sănătos:
Gestionarea flexibilă a programului
O aplicatie HR complexă, în care se regăsește un soft pontaj, dar și o funcționalitate self service, oferă angajaților posibilitatea de a-și gestiona programul autonom și într-un mod flexibil. Prin intermediul acestor soluții, angajații pot solicita concedii sau pot înregistra orele lucrate de la distanță.
În acest fel, își pot organiza programul optim, pentru a-și îndeplini și responsabilitățile profesionale, dar și să petreacă timp de calitate alături de familie sau să se ocupe de alte activități personale.
Dezvoltare personală și profesională
O altă modalitate în care soluțiile software pot contribui la menținerea unui echilibru intre viata profesionala si personala este prin facilitarea urmării unor programe de dezvoltare. Printre ele se pot număra training-uri de time management, de gestionare a stresului, sau de îmbunătățire a abilităților de comunicare. Prin dezvoltarea competențelor, angajații pot fi mai eficienți și pot găsi mai ușor un echilibru intre viata profesionala si personala.
Acordarea feedbackului prin intermediul unui soft HR
O soluție complexă de HR oferă posibilitatea de a realiza evaluarea angajaților, proces în care aceștia își pot expune părerea despre activitatea profesională. Astfel, poți identifica mai ușor potențiale probleme care pot afecta acest echilibru intre viata profesionala și personala. În baza acestor feedbackuri, pot fi luate măsuri pentru a sprijini angajații în menținerea unui echilibru sănătos.
Adoptă metodele potrivite pentru un mediu profesional optim
Echilibrul între viața profesională și personală este un factor cheie în retenția de personal, dar și în succesul unei companii pe termen lung. Prin promovarea unei culturi sănătoase și prin implementarea soluțiilor digitale de HR care sprijină acest efort, cât mai mulți angajați pot ajunge la un echilibru optim între job și timp liber. Printr-un mediu de lucru sănătos, care să susțină performanța, dar și satisfacția angajaților, compania ta poate obține rezultatele dorite pe termen lung.