Cum să oferi feedback constructiv oamenilor din organizație
Cum să oferi feedback constructiv oamenilor din organizație
Capacitatea de a oferi și de a primi feedback constructiv este un aspect important în orice organizație, fiind esențial pentru dezvoltarea acesteia. Ca manager, trebuie să poți să împărtășești și să primești păreri sincere pentru a dezvolta un mediu de lucru sănătos. A oferi și a primi feedback constructiv este o abilitate care trebuie perfecționată în timp. Dezvoltarea acestor abilități este importantă pentru a construi relații sănătoase și pentru a motiva oamenii cu care lucrezi să performeze la un nivel înalt.
Citește și:
» Cum încurajezi angajații să acorde feedback continuu?
» Cum să construiești un mediu de lucru sănătos în companie
Cuprins
Diferența dintre feedback constructiv și critică
Critica este îndreptată înspre a dezaproba anumite acțiuni sau comportamente din partea angajaților, fără a oferi soluții. În schimb, acordarea unui feedback constructiv presupune identificarea greșelilor unui angajat sau a preocupărilor pe care ai, iar conversația se concentrează pe îmbunătățirea unor procese. În plus, un feedback constructiv poate însemna, în primul rând, evidențierea lucrurilor realizate corect de angajat, iar apoi aducerea în discuție a ceea ce poate fi schimbat în bine.
Oferă feedback într-un mod clar și eficient
A oferi feedback constructiv la locul de muncă ajută la încurajarea și sprijinirea angajaților, cât și la îmbunătățirea performanței lor și a modului de lucru. Oricine poate oferi feedback, dar pentru ca acesta să fie constructiv, ar trebui să fie bazat pe fapte și orientat spre soluții, și nu pe critică. Un feedback constructiv acordat oamenilor din organizație poate fi foarte important pentru a dezvolta cariera acestora, dar și pentru contribuția adusă la locul de muncă.
Construiește încrederea reciprocă în cadrul echipei tale
Dacă dorești ca angajații să fie receptivi la un feedback constructiv, trebuie să te respecte și să aibă încredere în intențiile pe care le ai. Acest lucru este important mai ales dacă te afli de puțin timp la conducerea unei echipe, sau când trebuie să gestionezi angajați din diverse generații. Prin urmare, un lucru util este să recunoști o greșeală atunci când o faci.
Analizează situația și explică oamenilor din echipă cum se putea proceda diferit sau ce ai îmbunătăți în viitor. Un astfel de gest te poate umaniza în fața lor, chiar dacă ocupi o poziție de manager. Vorbește despre faptul că e normal să apară greșeli uneori, fiind imposibil să faci totul perfect întotdeauna.
Solicită feedback constructiv de la angajați
Reciprocitatea este benefică când vine vorba de împărtășirea unor păreri. Înainte să oferi feedback constructiv, cere la rândul tău feedback de la angajați. Acest obicei va contribui la poziționarea ta ca lider, dar și la îmbunătățirea unor abilitati de leadership. În același timp, te poate ajuta să construiești încredere în cadrul organizației, iar oferirea unui feedback constructiv să devină o normalitate.
De ce ar trebui să ții cont pentru a oferi feedback constructiv
Deoarece feedbackul poate fi un subiect sensibil pentru angajați, este util să ai un set de bune practici și reguli pe care să le urmezi, pentru ca discuția să decurgă așa cum îți dorești. Dintre acestea, le enumerăm pe următoarele:
- Începe cu o întrebare;
- Fii cât poți de specific;
- Descrie situația și impactul pe care l-a avut;
- Nu aștepta până la evaluarea anuala a angajatilor;
- Oferă un plan de acțiune.
Greșeli comune în acordarea feedback-ului
Există câteva lucruri pe care ar trebui să le eviți în procesul de acordare a feedbackului, pentru ca acesta să ajute într-adevăr la dezvoltarea echipei și pentru a nu fi doar un instrument de critică. În cele ce urmează, vom enumera câteva greșeli frecvente care pot fi făcute atunci când îți împărtășești opinia:
- Să vorbești numai atunci când lucrurile sunt greșite;
- Să lauzi pe cineva fără o bază sinceră;
- Să aștepți până când performanța sau comportamentul cuiva este mult sub așteptări înainte de a acorda feedback;
- Să oferi feedback negativ în public;
- Să critici performanța fără a oferi sugestii de îmbunătățire.
În plus, este important să realizezi evaluarea angajaților la timp, pentru a identifica în timp util lucrurile care pot fi îmbunătățite.
Ce modele de feedback poți utiliza într-un mediu profesional?
Când vine vorba de acordarea feedbackului într-o companie, există mai multe modele de care poți ține cont. În continuare, vom prezenta câteva exemple răspândite la nivel global, de care poți ține cont într-un proces de evaluare sau de acordare a feedbackului.
Modelul C.O.I.N.
Acronimul COIN provine de la: Context, Observare, Impact și Etape următoare (din eng. Next Steps). Acest model încurajează orientarea spre colaborare și spre identificarea soluțiilor împreună cu persoana căreia îi acorzi feedback.
Modelul D.E.S.C.
Acronimul DESC provine de la: Descrie, Exprimă, Specifică și Consecințe și este o metodă de a oferi feedback constructiv care se bazează pe comunicare clară și empatie.
Tehnica Feedback Wrap
Această tehnică include transmiterea feedbackului într-un mod care să accentueze empatia, înțelegerea și colaborarea. Poți începe prin recunoasterea meritelor angajaților și a punctelor forte pe care le arată, iar apoi discută zonele care trebuie îmbunătățite. La final, elaborează împreună cu angajatul un plan de cariera sau pentru o dezvoltare profesionala optimă.
Modelul S.T.A.R
Este un model care are ca scop evidențierea contextului, a acțiunilor și a rezultatelor unei situații particulare. Acronimul STAR provinde de la: Situație, Task (sarcină), Acțiune și Rezultat.
Arată-le angajaților respect atunci când oferi feedback constructiv
Așa cum menționam anterior, există un moment potrivit pentru a oferi feedback. De cele mai multe ori, este de preferat ca acesta să fie împărtășit în privat. În același timp, recunoașterea eforturilor angajaților tăi în public este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face ca manager.
Feedbackul este foarte valoros în cadrul organizațiilor
O cercetare efectuată de LinkedIN arată că 75% dintre angajați consideră feedbackul ca fiind foarte valoros, și cu un impact major asupra activității lor. De asemenea, conform unui studiu realizat de TINYPulse, doar 21% dintre angajați se simt foarte apreciați la locul de muncă. Atunci când oferi recunoaștere în privința lucrurilor realizate corect și a performanțelor, poți contribui la consolidarea relațiilor dintre tine și salariați, și le poți crește implicarea în activitatea profesională.
Explică motivele care stau la baza feedbackului acordat
În cazul în care consideri că angajații tăi trebuie să-și îmbunătățească performanțele, arată-le la ce te aștepți din partea lor și explică-le de ce. În loc să te concentrezi pe ceea ce au greșit, explică ce ar fi trebuit făcut. În cazul în care există proceduri bine stabilite, împărtășește-le angajaților pentru a clarifica așteptările în acea privință. Explică printr-un feedback constructiv de ce lucrurile trebuie făcute într-un anumit mod, astfel încât să înțeleagă importanța respectării procedurii.
Recapitulează cele mai importante subiecte
Înainte de a încheia o întâlnire în care oferi feedback constructiv, este util să recapitulezi tot ceea ce ai discutat cu persoana căreia i-ai împărtășit părerea ta. Aceasta este o modalitate bună de a evita apariția oricăror neînțelegeri și îți oferă posibilitatea de a verifica dacă feedback-ul a fost primit într-un mod constructiv și înțeles pe deplin.
Oferă programe pentru trainingul angajaților
Dacă dorești ca un angajat să-și îmbunătățească anumite abilități, poți sprijini demersul prin a-i pune la dispoziție resursele necesare de învățare. Elaborează împreună cu acesta un program de training pentru dezvoltarea competențelor, într-un ritm care să-i permită asimilarea informațiilor fără a fi grăbit. Totodată, îl poți înscrie într-un program de mentorat sau să descoperi conferințe de specialitate la care să participe.
Feedback constructiv – oportunitate de creștere
Atunci când acorzi feedback constructiv oamenilor din organizație, șansele de a avea relații profesionale bazate pe dezvoltare reciprocă sunt ridicate. Într-un mod ideal, sinceritatea și deschiderea fiecăruia va permite ca feedbackul să fie primit ca o șanșă de creștere de către toate părțile implicate. Este important să ne amintim că învățarea și dezvoltarea sunt lucruri în desfășurare pentru fiecare dintre noi, indiferent de poziția ocupată în companie sau de experiența acumulată odată cu trecerea timpului.
Angajații își pot atinge mai ușor potențialul prin feedback
Acceptarea feedbackului contribuie din plin la evoluția fiecăruia dintre noi, motiv pentru care este important să îl acceptăm și să îl primim ca atare. Un feedback constructiv acordat în modul potrivit îi ajută pe angajați să-și recunoască greșelile, dar și să le evite pe viitor, contribuind totodată la a-și atinge potențialul din punct de vedere profesional.