Satisfacția la locul de muncă – ce este și cum o putem îmbunătăți?
Satisfacția la locul de muncă – ce este și cum o putem îmbunătăți?
Satisfacția la locul de muncă este pârghia spre rezultate. Chiar dacă avem tendința să ne raportăm la locul de muncă ca fiind un instrument util în dezvoltarea personală, ei bine, este vorba de mai mult decât atât. Să facem ceea ce ne place, să ne identificăm cu munca pe care o depunem contribuie la o satisfacție interioară, care se propagă, desigur și asupra rezultatelor finale. Deși este mult spus, putem asocia satisfacția la locul de muncă cu fericirea.
Cuprins
Ce presupune fericirea la locul de muncă?
Înainte de toate, să vorbim puțin despre fericire și despre motivele pentru care merită să o incluzi în strategia de administrare personal.
Dar ce este fericirea? Dicționarul Englez Oxford o definește ca „Feeling or showing pleasure or contentment” adică acel sentiment de plăcere sau mulțumire. Fericirea este o stare și se indentifică cu valorile personale. Neurologii Richard Davidson și V.S. Ramachandran, alături de cercetători precum Shawn Achor au dovedit că oamenii fericiți sunt muncitori mai buni. Astfel că o organizație cu angajați fericiți este mai productivă.
Care este factorul cheie pentru a menține satisfacția la locul de muncă?
Într-o lume a incertitudinii, complexității și a ambiguității poți obține satisfacția la locul de muncă prin menținerea unei atitudini pozitive. Desigur, nu este ușor pentru departamentul de resurse umane sau să contribuie la crearea unui mediu favorabil pentru menținerea pozitivității. Cu atât mai mult cu cât atitudinea pozitivă provine din interiorul fiecăruia. Sau din modul propriu de a gândi. Și caracteristicile mediului extern influențează starea de spirit a persoanei. De aceea este nevoie de o bună cunoaștere a fiecărui angajat în parte pentru a reuși să creezi o strategie de personal eficientă. Fiecare membru al echipei trebuie foarte bine integrat, astfel încât să se simtă implinit și să crească satisfacția la locul de muncă.
Cum poți contribui la fericirea angajaților?
Într-un interviu susținut de Personio cu Claudia Rhode, director de dezvoltare a personalului, formare profesională și recrutare la Brüder Schlau GmbH & Co. KG, Claudia Rhode dezvăluie un model eficient de îmbunătățire pentru satisfacția la locul de muncă, creat pe baza rezultatelor obținute în urma cercetărilor, dar și a experienței ei în managementul de personal. Modelul este intitulat FIRMS. Prezintă cinci domenii de acțiune pe care să le aibă în vedere managerii pentru a crește satisfacția la locul de muncă. Iată ce presupune acesta:
- F(low)
Se referă la crearea unui flux de lucru sistematizat pentru angajați pentru a crește satisfacția la locul de muncă. Activitatea trebuie să decurgă într-un mod cât mai natural. Mihály Csíkszentmihályi definește acest flux ca fiind o stare mentală în care se află o persoană când este „pe deplin scufundată într-un sentiment de concentrare energizată, implicare deplină și plăcere în procesul activității”. (citat din „A 5-Step Framework for Improving Happiness at Work”)
- I(nvolvment)
Se referă la implicarea angajaților în activitatea firmei. Deci nu doar prin munca pe care o prestează. Angajații trebuie implicați în mod activ, astfel le crește satisfacția la locul de muncă. Adică să li se permită să contribuie la crearea de noi modele și concepte în strategia de dezvoltare a companiei.
- R(elations)
Sau relațiile care se dezvoltă în cadrul unei companii. Relațiile dintre angajați sunt foarte importante pentru bunul demers al companiei. Dar și pentru satisfacția la locul de muncă al fiecărui angajat în parte. Pentru a se crea o conexiune cât mai stabilă și sănătoasă este necesar ca angajații să se cunoască între ei. În strategia de administrare a personalului include activități de echipă pentru a facilita acest proces.
- M(eaning)
Se referă la misiunea fiecărui angajat. Și aici, spune Rhode, nu este vorba doar despre câștigul personal al fiecăruia. Deși, și acestea reprezintă un factor important pentru satisfacția la locul de muncă. Chiar cercetătorii sunt de acord cu afirmația că banii aduc fericirea. Kahneman & Deaton (2010) au descoperit că până la atingerea unei sume aproximative de 75.000 de dolari banii pot cumpăra fericirea. După aceea, nu au niciun efect semnificativ asupra bunăstării noastre emoționale (preluat din „A 5-Step Framework for Improving Happiness at Work”).
Astfel că, pe lângă mulțumirea financiară, angajații trebuie să își înțeleagă scopul în cadrul companiei. Adică cum contribuie în mod activ la atingerea obiectivelor pe care și le-a propus compania. Și cum faci asta? Printr-o comunicare constantă cu angajații, atât individual, cât și de grup. Poți organiza ședințe lunare / săptămânale în care să prezinți rapoarte concrete. Astfel angajații pot să conștientizeze rezultatele muncii lor.
- S(trengths)
Sau soliditatea sau forța prin care echipa acționează în atingerea obiectivelor, atât pe plan personal (pentru angajații care vor să avanseze) cât și al celui general al companiei (exemplu: acela de a oferi servicii de calitate clienților, atingerea unei anumit profit, etc). Iar pentru ca eforturile comune să se vadă la nivel individual, dar și la nivel de echipă trebuie investit în team-building-uri.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
» Managementul banilor – 5 metode eficiente de gestionare a finanțelor
» Procesul de recrutare personal în noua normalitate. Sfaturi și recomandări
» Nu ai digitalizat procedurile în departamentul de resurse umane? Iată consecințele