Cum te ajută interviul de retentie a personalului?
Cum te ajută interviul de retentie a personalului?
În ultimii ani, companiile au dezvoltat diverse strategii de retentie personal pentru a contracara numărul mare de demisii. Pandemia i-a făcut pe mulți angajați să-și regândească prioritățile și preferințele în privința carierei, iar o mare parte dintre aceștia au luat decizia de a-și da demisia. La nivel global, a existat un fenomen masiv care a implicat demisii din partea a zeci de milioane de angajați. Denumit ”The Great Resignation”, a afectat numeroase afaceri din toate domeniile, care s-au văzut nevoite să identifice rapid alți profesioniști și să-și regândească strategiile de retentie personal, pentru a nu pierde și mai mulți specialiști.
Citește și:
» Cum poți contribui la o dezvoltare profesionala rapidă a angajaților?
» Impactul programelor de wellbeing asupra angajaților
Cuprins
Strategii pentru retentie de personal
Unele organizații aleg să ofere beneficii extrasalariale suplimentare în loc să identifice adevăratele cauze ale plecării masive. Această soluție nu funcționează însă pentru toată lumea când vine vorba de retentie personal. Uneori, oamenii nu se simt neapărat apreciați pentru munca lor, ci mai degrabă își dau seama că este o strategie de a fi convinși de către angajator să nu demisioneze.
Evitarea stării de burnout este prioritară
Nevoile reale ale acestora nu sunt însă îndeplinite, iar lucrurile care ar trebuie schimbate pentru ca aceștia să nu părăsească compania rămân la fel ca până atunci. Angajații vor fi în continuare obosiți, suprasolicitați sau mai departe nu se vor identifica cu munca pe care o fac la momentul respectiv. O administrare personal eficientă presupune îndreptarea atenției spre ceea își doresc și au nevoie cu adevărat membrii unei organizații.
”Stay interview”, o discuție sinceră cu angajații
Printre metodele găsite de către companii pentru a-și păstra oamenii se numără un interviu de retentie personal. Acesta presupune o discuție cu angajații ”entuziaști” din organizație, care aleg să rămână în cadrul organizației pentru o durată lungă de timp. Putem spune că este opusul interviului de la plecarea din firmă, cunoscut și sub numele de ”exit interview”.
De ce să iei în considerare aceste discuții?
Potrivit unui sondaj efectuat de Gallup, 52% dintre angajații care și-au părăsit voluntar locul de muncă sunt de părere că managerul lor direct putea să le prevină plecarea dacă ar fi acționat în vreun fel. De asemenea, cei de la Paychex au efectuat la rândul lor un sondaj în rândul a 1000 de manageri de HR, iar 27% dintre aceștia au spus că au utilizat aceste tipuri de interviuri pentru a avea o retentie personal îmbunătățită. Un alt exemplu este indicat de cei The Human Capital Hub, care menționează că un call center și-a redus cu 20% rata de demisii după ce au implementat această metodă.
Poți folosi acest ”stay interview” pentru a colecta informații utile despre ceea ce apreciază angajații și ce ar putea trebui îmbunătățit. Astfel, îți pot da seama de anumite tipare din răspunsurile angajaților și poți remedia anumite aspecte pentru a-ți crește rata de retentie.
În loc să întrebi angajații de ce aleg să plece din companie, întrebările din acest interviu, care contribuie la o retentie personal, se pot focusa pe aspecte precum: ce îi motivează să rămână, ce s-ar putea îmbunătăți în activitatea lor profesională sau care și-ar dori să fie următoarea etapă de dezvoltare în cariera lor.
Întrebări care pot fi adresate la interviul de retentie personal
Astfel de discuții ar trebui să scoată în evidență relația angajaților cu munca desfășurată, rolul lor în companie și ce consideră că se poate face mai bine. Câteva dintre întrebările care pot fi puse în cadrul unui interviu de retentie personal sunt următoarele:
- De ce anume ești entuziasmat când îți începi ziua de muncă?
- Ce părere ai despre impactul muncii pe care o desfășori?
- Ce anume ai vrea să faci mai mult în activitatea ta? Dar mai puțin?
- Cum te pot sprijini?
- Cum vezi viitorul tău în companie? Lucrurile arată la fel sau sunt diferite?
- Când a fost ultima dată când ai vrut să părăsești echipa noastră și ce a determinat acest gând?
- Ce ai face diferit dacă ai fi manager pentru o zi?
- Cum ți se pare comunicarea între departamente?
- Ce poate face compania pentru a crea un echilibru intre viata profesionala si personala?
- Cum ai vrea să fi apreciat pentru performanțele tale?
Acționează în funcție de nevoile particulare ale oamenilor
În afară de lucrurile de mai sus, își dorește o creștere de salariu sau ocuparea unei alte poziții? Promovarea personalului poate fi o soluție pentru a-ți mulțumi angajații, însă nu funcționează în toate situațiile. Pentru a avea o retentie personal la nivelul dorit, ia în considerare nevoile individuale ale fiecăruia. Dacă procedezi astfel, șansele de a păstra în companie profesioniștii de care ai nevoie vor fi ridicate.
Interviul de retentie personal, o discuție informală
Pentru a fi cât mai concludent, interviul de retentie personal ar trebui să însemne o conversație informală, spune Ricklyn Woods, consultant HR și consilier de carieră la Universitatea din Phoenix. Angajații vor vorbi deschis și fără rețineri despre jobul lor dacă se vor simți în siguranță și vor avea sentimentul că pot își pot exprima liber părerile, fără să existe consecințe ulterioare. Atunci când feedbackul lor este pe deplin acceptat, ei sunt deschiși să-și împărtășească opiniile.
Woods completează această afirmație și consideră că este necesar un efort din partea managerilor în această privință. Alături de motivele pentru care un angajat este mulțumit de locul de muncă și aspecte care pot fi îmbunătățite, aceștia trebuie să accepte și opinii despre ce pot face ei mai bine. Totodată, interviul de retentie personal ar trebui să fie un dialog între părți, în care și managerul să-și împărtășească propria viziune. Astfel de conversații cu angajații pot avea loc periodic, pe tot parcursul anului. Motivația salariaților poate fluctua de-a lungul unui an în funcție de diferite circumstanțe, fapt pentru care interviurile de retentie personal desfășurate cu regularitate se pot dovedi utile pentru bunul mers al companiei.
Ce urmează după acest interviu?
După o discuție între conducere și angajat, feedbackul primit trebuie pus în aplicare într-un fel sau altul pentru a îndeplini nevoile acestuia și pentru ca membrul echipei tale să simtă că vorbele lui sunt luate în considerare. Un interviu de retentie personal se poate încheia cu mulțumiri adresate angajatului pentru feedbackul și timpul său, dar și cu prezentarea unor modalități prin care discuția se va concretiza cu îmbunătățiri ale aspectelor la care acesta a făcut referire. În acest fel, conversația va avea și o urmare iar oamenii din organizația vor simți că au un cuvânt de spus și vor fi auziți și apreciați.