
Interviul de retentie personal, o nouă tendință în lumea HR
Interviul de retentie personal, o nouă tendință în lumea HR
Specialiștii în resurse umane au dezvoltat diverse strategii care să contribuie la o retentie personal crescută în ultima perioadă. De-a lungul anului trecut, a luat amploare un fenomen masiv care a implicat demisii din partea a zeci de milioane de angajați la nivel global. Denumit ”The Great Resignation” sau ”Marea Demisionare”, fenomenul a afectat numeroase afaceri din toate domeniile, care s-au văzut nevoite să descopere rapid alți profesioniști și să gândească strategii de retentie personal, pentru a nu pierde și mai mulți oameni. Pandemia a făcut mulți angajați să-și regândească prioritățile personale și preferințele în privința carierei, iar asta a dus la demisii din partea unui număr impresionant de oameni.
Citește și:
» Elaborează un plan de actiune pentru schimbările de pe piața muncii
» Oferă beneficii atractive pentru angajații tăi
Cuprins
Strategii pentru retentie de personal
Unele organizații aleg să ofere beneficii extrasalariale suplimentare în loc să identifice cauzele plecării masive. Această soluție nu funcționează însă pentru toată lumea când vine vorba de retentie personal. Salariații nu se simt neapărat apreciați pentru munca lor, ci mai degrabă își dau seama că este o strategie de a fi convinși de către angajator să nu demisioneze. Nevoile reale ale acestora nu sunt însă îndeplinite, iar lucrurile care ar trebuie schimbate pentru ca aceștia să nu părăsească compania rămân la fel ca până atunci. Angajații vor fi în continuare obosiți, suprasolicitați sau mai departe nu se vor identifica cu munca pe care o fac la momentul respectiv. O administrare personal eficientă presupune îndreptarea atenției spre ceea își doresc și au nevoie cu adevărat membrii unei organizații.
Printre metodele găsite de către companii pentru a-și păstra oamenii se numără interviul de retentie personal. Acesta presupune o discuție cu angajații ”entuziaști” din organizație, care aleg să rămână în cadrul organizației pentru o durată lungă de timp. Putem spune că este opusul interviului de la plecarea din firmă, cunoscut și sub numele de interviu de exit.
În loc de a întreba angajații de ce aleg să plece din companie, întrebările din interviul de retentie personal se pot focusa pe aspecte precum: ce îi motivează să rămână, ce s-ar putea îmbunătăți în activitatea lor profesională sau care și-ar dori să fie următoarea etapă de dezvoltare în cariera lor.
Interviul de retentie personal, o discuție informală
Pentru a fi cât mai concludent, interviul de retentie personal ar trebui să însemne o conversație informală, spune Ricklyn Woods, consultant HR și consilier de carieră la Universitatea din Phoenix. Angajații vor vorbi deschis și fără rețineri despre jobul lor dacă se vor simți în siguranță și vor avea sentimentul că pot vorbi liber fără a exista consecințe ulterioare. Atunci când feedbackul lor este pe deplin acceptat, ei sunt deschiși să-și împărtășească opiniile.
Woods completează această afirmație și consideră că este necesar un efort din partea managerilor în această privință. Pe lângă ce îl satisface pe angajat la locul de muncă și ce se poate îmbunătăți, aceștia trebuie să accepte și opinii despre ce pot face ei mai bine. Totodată, interviul de retentie personal ar trebui să fie un dialog între părți, în care și managerul să-și împărtășească propria viziune.
Astfel de conversații cu angajații pot avea loc periodic, pe tot parcusul anului. Motivația salariaților poate fluctua de-a lungul unui an în funcție de diferite circumstanțe, fapt pentru care interviurile de retentie personal desfășurate cu regularitate se pot dovedi utile pentru bunul mers al companiei.
Întrebări care pot fi adresate la interviul de retentie personal
Astfel de discuții ar trebui să scoată în evidență starea pe care angajații o au în legătură cu munca desfășurată, rolul lor în companie și ce consideră că se poate face mai bine. Câteva dintre întrebările care pot fi puse în cadrul unui interviu de retentie personal sunt următoarele:
- De ce anume ești entuziasmat când îți începi ziua de muncă?
- Ce părere ai despre impactul muncii pe care o desfășori?
- Ce anume ai vrea să faci mai mult în activitatea ta? Dar mai puțin?
- Cum vezi viitorul tău în companie? Lucrurile arată la fel sau sunt diferite?
- Ce ai face diferit dacă ai fi manager pentru o zi?
- Cum ți se pare comunicarea între departamente?
Un alt aspect care poate fi abordat este legat de motivul care l-ar face pe angajat să părăsească compania. În afară de lucrurile de mai sus, își dorește o creștere de salariu sau ocuparea unei alte poziții? Promovarea personalului poate fi o soluție pentru a-ți mulțumi angajații, însă nu funcționează în toate situațiile. Pentru a avea o retentie personal la nivelul dorit, ia în considerare nevoile individuale ale fiecăruia. Procedând în acest mod, șansele de a păstra în companie profesioniștii de care ai nevoie vor fi crescute.
Ce urmează după interviul de retentie personal
După o discuție între conducere și angajat, feedback-ul primit trebuie pus în aplicare într-un fel sau altul pentru a îndeplini nevoile acestuia și pentru ca membrul echipei tale să simtă că vorbele lui sunt luate în considerare. Un interviu de retentie personal se poate încheia cu mulțumiri adresate angajatului pentru feedback-ul și timpul său, dar și cu prezentarea unor modalități prin care discuția se va concretiza cu îmbunătățiri ale aspectelor la care acesta a făcut referire. În acest fel, conversația va avea și o urmare iar oamenii din organizația vor simți că au un cuvânt de spus și vor fi auziți și apreciați.