Cum construim relatii profesionale sănătoase
relatii profesionale 5

Cum construim relatii profesionale sănătoase la locul de muncă

Cum construim relatii profesionale sănătoase la locul de muncă

Lectură de 5 minute

Te-ai gândit vreodată la importanța unor relatii profesionale sănătoase în cadrul locului de muncă? Un studiu efectuat de SHRM arată că 77% dintre angajați consideră relația pe care o au cu colegii ca un factor determinant în ceea ce privește motivația la locul de muncă. Astfel, putem spune că existența unor relatii profesionale sănătoase este foarte importantă pentru o organizație prosperă. Ele contribuie la crearea unui mediu profesional care să susțină performanța și îndeplinirea obiectivelor de business.

Citește și:

» Managementul performantei în contextul muncii hibrid
» Cum să oferi feedback constructiv oamenilor din organizație

Ce sunt relațiile profesionale?

Conexiunile dintre oamenii din organigrama unei companii, fie că ne referim la angajați din diferite de departamente sau la manageri, alcătuiesc acele relatii profesionale care sunt importante pentru performanța și cultura unei companii. Deși relațiile construite la locul de muncă pot să nu fie la fel de strânse precum cele din viața personală, ele ajută o companie să-și desfășoare activitatea eficient.

Indiferent de poziția ocupată într-o companie, ai nevoie de interacțiune cu ceilalți, la un moment dat. De aceea, construirea unor relatii profesionale sănătoase oferă un mediu de lucru plăcut și condiții optime pentru a-ți desfășura activitatea. De asemenea, ele asigură o muncă în echipă performantă și te ajută la cresterea productivitatatii muncii pe termen lung.

Care sunt beneficiile unor relatii profesionale sănătoase?

Atunci când în organizația ta există anumite principii și valori, care duc la relatii profesionale sănătoase, apar mai multe beneficii. Ele se îndreaptă atât către angajați, cât și către organizație în ansamblu. Câteva dintre aceastea sunt:

  • Creșterea satisfacției la locul de muncă;
  • Angajații își desfășoară mai ușor activitatea;
  • Creșterea sentimentului de apartenență la grup;
  • Mai multă îndrumare și suport oferite de către colegi;
  • Oamenii sunt mai deschiși să-și împărtășească ideile;
  • Cultura organizationala este îmbunătățită.

Conexiunile umane și apartenența la locul de muncă

Conexiunile dintre oameni sunt importante în majoritatea companiilor pentru ca retentia angajatilor să fie la un nivel ridicat, dar ele contribuie semnificativ și la dezvoltarea echipei, care în final crește productivitatea și eficiența din companie. Majoritatea oamenilor își doresc un sentiment de conexiune cu oamenii cu care lucrează, dar de și apartenență la locul de muncă. De aceea, unii sunt dispuși să-și schimbe jobul pentru a avea parte de această conexiune și de relatii profesionale sănătoase.

Conform unui studiu efectuat de BetterUp, persoanele care au sentimentul de apartenență sunt cu 50% mai puțin probabil să-și părăsească locul de muncă, față de cei care se simt excluși sau neaparținând la un anumit grup, în cadrul companiei. După cum se vede, cultivarea unor relatii profesionale sănătoase între angajați are efecte benefice pentru organizații, deoarece oamenii tind să aibă performanțe îmbunătățite atunci când simt că au o contribuție la un efort de echipă.

Ce pași poți face pentru a avea relatii profesionale sănătoase?

relatii profesionale 2

Construirea unor relatii profesionale sănătoase la locul de muncă necesită timp și răbdare, însă rezultatele obținute vor veni în sprijinul organizației pe termen lung. Bineînțeles, trebuit avut în vedere acel echilibru intre viata profesionala si personala a angajaților.

Totuși, există câțiva pași concreți care pot fi făcuți pentru a promova relatiile profesionale sănătoase între angajați, pași pe care îi vom exemplifica în continuare.

Acordă atenție zonei de wellbeing

O modalitate care contribuie la construirea și menținerea unor relatii profesionale sănătoase este prioritizarea sănătății angajaților și a programelor de wellbeing. Poți oferi un pachet de beneficii extrasalariale care promovează sănătatea în afara locului de muncă, cum ar fi abonamentele la sală sau alte programe dedicate mișcării (excursii, ieșiri în natură etc.). Totodată, pot fi oferite tichete pentru participarea la evenimente culturale sau dedicate hobby-urilor personale, care stimulează bunăstarea angajaților. Această abordare aduce mai multe avantaje, cum ar fi:

  • Oferă oamenilor subiecte de discuție la locul de muncă, astfel încât să existe o bază pentru conversație și formarea unor relatii profesionale sănătoase;
  • Ajută la reducerea nivelului general de stres al organizației, crescând în același timp nivelul de fericire și productivitatea muncii;
  • Oferă oportunități de a participa la activități comune în afara locului de muncă.

Susține cultura din organizație prin exemplul personal

relatii profesionale 3

Cultura companiei joacă un rol important în atmosfera de la locul de muncă și în relațiile dintre colegi. Dacă organizația ta are o cultură de comunicare deschisă, de încredere și bazată pe colaborare, oamenii vor avea mai multe șanse să formeze relatii profesionale sănătoase și semnificative. Pentru a promova acest tip de cultură, poți să iei inițiativa și să fii un exemplu pentru ceilalți.

Atunci când participi la discuțiile periodice cu diferite departamente sau cu toți angajații, poți împărtăși diverse informații utile sau surse de învățare, iar oamenii vor observa. Aceste mici acțiuni arată cum să construiești relatii profesionale sănătoase la locul de muncă, fiind în același timp utile.

Evită să te referi la echipă ca fiind o ”familie”

În ultimii ani, unele companii s-au obișnuit să se refere la angajații lor ca fiind o „familie”. Scopul acestora este de a încuraja sentimentul de apartenență și loialitatea angajatilor, determinând oamenii să fie mai implicați în activitatea lor. Cu toate acestea, nu este cea mai potrivită modalitate de a atinge aceste obiective, iar la multe companii, granițele dintre muncă și timpul în familie sunt foarte subțiri sau au dispărut. Indiferent de cât de bune sunt intențiile tale, descrierea organizației ca fiind o familie poate duce la relații nesănătoase între colegi.

Încurajează comunicarea constantă

relatii profesionale 4

Unul dintre cele mai importante aspecte când vine vorba de construirea unor relatii profesionale sănătoase este comunicarea constantă și eficientă între colegi, care implică ascultarea și împărtășirea unor idei. Asta înseamnă că ar trebui să asculți în mod activ când un membru al organizației te abordează și să iei în considerare punctul lui de vedere înainte de a răspunde.

De asemenea, acordarea unui feedback constructiv în mod constant este esențial în procesul de comunicare din interiorul organizației.

În afară de a lua în considerare opiniile oamenilor, în calitate de manager, caută să înțelegi circumstanțele lor personale. De exemplu, dacă cineva se confruntă cu o provocare în viața personală, este util să-l asculți și să-i acorzi timp pentru a se ocupa de problema respectivă.

Acordă timp pentru a construi relatii profesionale

Sarcinile de zi cu zi și rutina cu care suntem obișnuiți nu ne oferă foarte mult timp pentru a dezvolta relatii profesionale, mai ales dacă ne desfășurăm activitatea predominant în sistem work from home. Cu toate acestea, e important să găsești din când în când ocazii pentru a socializa cu ceilalți membri ai organizației, cum ar fi atunci când îți bei cafeaua de dimineața sau într-o pauză luată de-a lungul zilei.

Manifestă-ți constant aprecierea

Aprecierea arătată oamenilor pentru efortul pe care îl depun în fiecare zi ajută semnificativ în construirea unor relatii profesionale sănătoase, și oferă un exemplu și celorlalți. Recunoasterea meritelor în diferite forme, și menținerea unei atitudini pozitive față colegii de echipă nu vor trece fără să fie observate.

Prioritiează consecvența și încrederea în cadrul echipei

Încrederea este un aspect foarte important pentru a avea relatii profesionale sănătoase. Spre exemplu, dacă există un termen limită pentru îndeplinerea unei sarcini de care depinde un alt coleg, este important ca acesta să fie respectat, în cazul în care este posibil și nu apar situații neprevăzute.

Mai ales într-o echipă, munca realizată de fiecare în parte îi afectează direct și pe alții. În construcția unor relatii profesionale sănătoase, un aspect esențial este îndeplinerea la timp a sarcinilor individuale. Acest lucru demonstrează atât profesionalism, cât și respect față de colegi. Totodată, construirea încrederii colegilor și a membrilor echipei implică acțiuni constante bazate pe încredere și sprijin.

Relatii profesionale sănătoase, baza pentru organizații performante

O companie în cadrul căreia regăsim relatii profesionale sănătoase între toți membrii acesteia, este o necesitate fundamentală pentru a avea succes. Ea ajută la stimularea sentimentului de unitate, care este esențial pentru munca în echipă. Atunci când există o bună colaborare și un sentiment de apartenență, angajații vor fi mai motivați în activitatea lor și mai predispuși să-și ofere sprijinul pentru îndeplinirea obiectivelor companiei. Totodată, satisfacția muncii va fi la un nivel ridicat pentru membrii echipei tale.