Motivatia la locul de munca în perioada concediilor: cum o păstrăm
motivatia la locul de munca

Cum poate fi păstrată motivatia la locul de munca în perioada concediilor?

Cum poate fi păstrată motivatia la locul de munca în perioada concediilor?

Lectură de 5 minute

Fiecare angajat se poate confrunta la un moment dat cu provocarea de a-și păstra motivatia la locul de munca, dar această provocare poate deveni mai dificilă în perioada concediilor. Pentru a contracara acest efect, este important să menții un mediu de lucru stimulant și să oferi activități care să încurajeze implicarea angajaților, chiar și în acele momente.

Citește și:

» Echilibru intre viata profesionala si personala: cum îl promovezi în compania ta?
»
Care este rolul departamentului de resurse umane în dezvoltarea companiei?

Motivatia la locul de munca poate scădea în perioada concediilor

Atunci când mai mulți oameni din companie se află în concediu de odihnă, poate fi dificil pentru unii angajati să-și mențină nivelul obișnuit de motivație și implicare în activitățile profesionale. Absența colegilor poate afecta rutina și dinamica obișnuită a muncii, care asigură o continuitate și un randament optim. Cu toate acestea, există strategii eficiente pe care le poți adopta pentru a păstra motivația în organizație și pentru ca productivitatea angajatilor să fie la nivel înalt, chiar și atunci când colegii sunt plecați.

De ce motivația poate scădea în perioada concediilor?

motivatia la locul de munca 2

Motivatia la locul de munca este esențială pentru a ne menține angajamentul și pentru a obține rezultate de calitate. Angajații motivați sunt mai productivi, mai implicați și au o atitudine pozitivă față de sarcinile pe care le au de îndeplinit. Cu toate acestea, motivatia la locul de munca poate fi afectată de diverși factori, iar perioada concediilor este unul dintre acestea. În continuare, vom aprofunda câteva cauze ale lipsei de motivație în această situație.

În continuare, vom aprofunda câteva cauze ale lipsei de motivație în această situație.

Suprasolicitare și responsabilități sporite

În cazul în care nu există o organizare clară, cei care rămân la locul de muncă pot fi suprasolicitați cu sarcinile colegilor absenți, ceea ce poate duce la o creștere a stresului și la o scădere a motivației. În plus, responsabilitatea suplimentară poate cauza o stare de burnout în rândul angajaților. Într-un studiu efectutat de Deloitte în 2015, 91% din respondenți au spus că o cantitate de stres pe care nu o pot gestiona le impactează negativ calitatea muncii.

Lipsa comunicării și sprijinului

În absența colegilor, nivelul de comunicare și sprijin între membrii echipei are de suferit. Fără să aibă parte de feedback și susținere, motivatia la locul de munca a angajaților poate fi afectată semnificativ. Drept urmare, apare riscul ca nivelul lor implicare în proiectele și sarcinile de la locul de muncă să scadă. Potrivit unui sondaj prezentat de Semos Cloud, doar 15% dintre angajații chestionați consideră că organizațiile lor se descurcă în a încuraja comunicarea internă. De asemenea, 98% dintre angajați se deconectează de la munca lor când primesc feedback puțin sau deloc, iar 69% dintre aceștia spun că ar munci mai mult dacă eforturile lor ar fi recunoscute prin feedback (Zippia, 2023).

Schimbarea ritmului de lucru

Absența colegilor poate duce la o schimbare a ritmului de lucru și a priorităților în cadrul departamentelor. Această schimbare poate necesita adaptare și poate scădea motivatia la locul de munca până când se restabilește un echilibru în activitățile profesionale.

Sentimentul de singurătate

Cei care rămân să lucreze în perioada concediilor pot resimți un sentiment de singurătate și izolare. Absența colegilor cu care interacționează în mod obișnuit le poate afecta starea de spirit și motivația, iar astfel se pot simți ușor deconectați de la sarcinile pe care le au de îndeplinit. De asemenea, sentimentul de singurătate afectează capabilitățile de luare a deciziilor, iar asta rezultă în scăderea productivității, conform unui articol postat de compania Harrison-Drury.

Motivatia la locul de munca: cum o păstrăm la nivel optim în perioada concediilor?

Acum că am identificat câteva motive care pot cauza o pierdere a motivației în timpul concediilor, îți propunem și câteva metode prin care o putem menține la nivelul dorit. Poți promova aceste strategii în cadrul organizației din care faci parte, pentru ca randamentul angajaților să fie unul satisfăcător.

Stabilește obiective clare și realizabile

Este important să stabilești priorități clare pentru perioada în care mai mulți colegi se află în concediu, iar proiectele majore ar fi mai greu de îndeplinit. Definește anumite obiective realizabile, dar și un calendar al acțiunilor, astfel încât să poată fi gestionat optim. Oamenii vor fi mai concentrați și mai productivi atunci când volumul de muncă este potrivit și nu sunt suprasolicitați. Totodată, claritatea oferită angajaților îi va ajuta pe angajați să aibă parte de o motivație ridicată la locul de muncă.

Delegare responsabilă a sarcinilor

Comunicarea și colaborarea sunt esențiale pentru a păstra motivatia la locul de munca ridicată atunci când colegii se află în concediu de odihnă. Înainte de plecarea lor, este important ca sarcinile rămase să fie delegate într-un mod clar. În acest sens, trebuie identificate persoanele din echipă care au abilități similare și încredere în a gestiona aceste sarcini. Astfel, există siguranța că fluxul de lucru nu este afectat și că toate proiectele continuă să avanseze în mod eficient. Această claritate contribuie și la menținerea motivației angajaților, indiferent de proiectul pe care îl au de gestionat.

Stabilirea unor obiective proprii

În absența colegilor, angajații au oportunitatea de a-și stabili mai ușor anumite obiective profesionale și de a lucra la dezvoltarea carierei. Aceștia se pot concentra pe anumite proiecte specifice, atractive pentru ei, care să fie aliniate cu obiectivele generale ale companiei. Dacă alături de activitatea profesională obșinuită, au anumite scopuri individuale pe care le urmăresc, motivatia la locul de munca va fi la un nivel ridicat.

Încurajează cooperarea și suportul reciproc

motivatia la locul de munca 3

Când colegii sunt plecați în vacanță, este momentul perfect pentru a încuraja cooperarea și suportul reciproc în echipă. Încurajează schimbul de idei, oferă ajutor colegilor care au nevoie de sprijin și încurajează recunoașterea și aprecierea eforturilor fiecărui membru al echipei.

Un mediu de lucru în care este prezentă colaborarea și susținerea contribuie la menținerea unui nivel ridicat de motivatie la locul de munca.

Organizează activități de echipă

Chiar dacă mai mulți membri ai companiei se află în vacanță, poți organiza activități de echipă pentru a menține spiritul de colegialitate și pentru a stimula motivatia la locul de munca în rândul angajaților. Poți organiza o masă de prânz în birou, diverse activități interactive sau o sesiune de brainstorming pentru proiecte viitoare.

Promovează o atitudine pozitivă

Atunci când colegii sunt plecați în vacanță, este important să încurajezi o atitudine pozitivă și proactivă în cadrul organizației. Menționează aspectele pozitive ale situației și oportunitățile pe care le oferă absența acestora.

Amintește realizările echipei

Un alt mod de a menține motivatia la locul de munca în perioada concediilor este să discuți cu angajații despre realizările avute până în prezent. Menționarea succeselor anterioare va aduce încredere și motivație pentru a continua eforturile care aduc astfel de rezultate.

Motivatia la locul de munca, importantă și în perioada concediilor

Motivarea colegilor în perioada concediilor necesită o abordare atentă și implicare din partea ta ca lider sau coleg. Este important să acorzi sprijin și recunoaștere celor care rămân să lucreze, să existe o comunicare eficientă și să se ia măsuri pentru a preveni suprasolicitarea angajaților. Cu abordarea potrivită, motivatia la locul de munca va ridicată chiar și în absența unor colegi.