Mediu Profesional | Cum să creezi mediu de lucru propice performanței

Cum să ai parte de un mediu profesional propice performanței?

mediu profesional

Cum să ai parte de un mediu profesional propice performanței?

Indiferent de domeniul de activitate, o organizație are nevoie de un mediu profesional sănătos pentru a avea performanță pe termen lung. Elementele care contribuie la atingerea obiectivelor propuse includ o atmosferă pozitivă, siguranța la locul de muncă sau o colaborare eficienta între angajați. Un nivel ridicat în ceea ce privește productivitatea muncii poate fi condiționată de un mediu profesional propice performanței. O mare parte din succesul oricărei organizații se bazează pe implicarea și eficiența forței de muncă, motiv pentru care este necesar să iei în considerare dezvoltarea unui mediu de lucru optim.

Citește și:

Utilizarea unor instrumente de comunicare digitala

Pentru ca activitatea de zi cu zi a angajaților să fie eficientizată, tehnologia este foarte importantă. Într-o organizație, performanța se obține și printr-o organizare cât mai bună a timpului și a sarcinilor individuale. Utilizarea unor instrumente digitale dedicate activității administrative și pentru comunicarea interna, așa cum este un soft resurse umane, simplifică munca oamenilor din organigrama unei companii.

O aplicație de HR poate fi utilizată într-un mediu profesional pentru managementul personalului, planificarea activității în sistem work from home, onboarding, training, evaluare și acordare de feedback, sau solicitarea unor documente și adeverințe. Realizarea acestor procese în format digital le face mult mai rapide, economisind timp și energie. Prin urmare, se creează un mediu profesional în care eforturile oamenilor pot fi îndreptate mai mult spre a avea performanță și pentru îndeplinirea obiectivelor.

Mediu profesional confortabil pentru angajați

O cultura organizationala sănătoasă va contribui la un moral ridicat al angajaților, reducerea fenomenului de burnout și la un mediu profesional propice performanței. Când oamenii au parte de un echilibru între activitatea profesională și viața privată, sunt mai împliniți și mai implicați la locul de muncă.

Relaționarea dintre colegi, și între angajați și superiori se numără printre aspectele care definesc cultura organizationala. Totodată, programele de wellbeing sunt importante pentru a avea parte de un mediu profesional în care angajații sunt mulțumiți.

Gândirea creativă generează idei de dezvoltare

mediu profesional 2

Oportunitatea oferită oamenilor de a contribui cu idei are un impact pozitiv semnificativ asupra business-ului. Un mediu profesional care sprijină creativitatea angajaților poate genera noi modalități pentru dezvoltarea organizationala și metode de lucru mai eficiente, prin care performanța tuturor să crească. În acest sens vine o afirmație dintr-un articol publicat în Forbes de către Dr. Pragya Agarwal, autoare, speaker în cadrul evenimentelor TEDx și cercetător științific în domeniul comportamental:

„Creativitatea este capacitatea de a genera idei noi, este capacitatea de a-ți asuma riscuri și de a exploata noi oportunități. În acest fel, cred cu fermitate că gândirea creativă este cea care conduce economia noastră înainte și toți antreprenorii beneficiază de ea. Prin împuternicirea forței de muncă să gândească în mod creativ, accelerează luarea deciziilor și îmbunătățește generarea de noi idei și colaborări.”

Accentul pe experiența angajaților

Promovarea unui mediu profesional care să ofere o experiență plăcută pentru angajați și care să ajute la o performanță ridicată a acestora, a devenit în ultimii ani un domeniu de studiu tot mai cercetat. Institutul pentru viitorul muncii al Universității Curtin, din Australia de Vest, a aprofundat acest subiect. Karina Jorritsma, profesor asociat în cadrul universității, spune că rolul muncii este mai complex decât ceea ce se vede la suprafață:

„Există adesea o lipsă de înțelegere a faptului că un mediu profesional nu trebuie să fie doar un loc în care oamenii sunt feriți de aspecte care le pot dăuna, ci și un loc în care pot prospera, și pot învăța continuu. Un element cheie pentru crearea unor locuri de muncă sănătoase din punct de vedere mintal, și încurajarea angajaților să prospere la locul de muncă, este designul muncii. Prin acest termen, nu ne referim la scaune ergonomice și la plante de interior, ci mai degrabă la natura muncii pe care o fac oamenii.”

Organizarea optimă a activității unui angajat

Directorul CTWD (Centre for Transformative Work Design) de la Institutul pentru viitorul muncii, Sharon K. Parker, definește designul muncii ca fiind „conținutul și organizarea sarcinilor, activităților, relațiilor și responsabilităților cuiva într-un loc de muncă”.

Modelul care conturează elementele cheie ale unui loc de muncă

mediu profesional 3

CTWD a dezvoltat modelul de design al muncii denumit SMART, care conturează cinci elemente esențiale de luat în considerare la dezvoltarea rolurilor dintr-un mediu profesional. CTWD propune împărțirea aspectelor din munca unei persoane în aceste cinci elemente, pentru a avea angajați fericiți și locuri de muncă mai productive, propice performanței:

  • S – Stimulating (Stimularea);
  • M – Mastery (Stăpânirea sau Controlul);
  • A – Agency (Acțiunea);
  • R – Relational (Relațional);
  • T – Tolerable demands (Cerințe acceptabile).

Semnificația elementelor SMART

Pentru a înțelege mai bine sistemului propus de universitatea australiană, vom explica semnificația fiecărui element care alcătuiește modelul SMART. Abordarea lor are rolul de a sprijini un mediu profesional care să stimuleze performanța și locuri de muncă echilibrate.

Stimularea se referă la măsura în care un loc de muncă implică o varietate de abilități, varietate de sarcini și necesită rezolvarea problemelor și prin metode alternative.

Stăpânirea sau controlul se referă la claritatea rolului (un angajat cunoaște natura muncii sale și ceea ce se așteaptă de la el), la feedback (opinii despre modul în care angajatul își desfășoară activitatea) și la gradul de implicare sau de control asupra unei sarcini sau a unui proiect.

Acțiunea se referă la modul în care un angajat își livrează munca: programare și flexibilitate în jurul orelor de lucru, posibilitatea de a alege metoda de a-și desfășura munca pentru atingerea obiectivelor, și autonomie și încredere în luarea deciziilor.

mediu profesional 4

Aspectul relațional se referă la sprijinul pe care oamenii îl simt de la colegii și superiorii dintr-un mediu profesional, modul în care percep contribuția muncii lor la activitatea celorlalți, legătura acesteia cu propriile valori și cât de apreciate sunt eforturile lor.

Cerințele acceptabile acoperă nevoia de a avea timp adecvat pentru a finaliza munca, cerințe emoționale acceptabile, coerența instruirii și feedback-ului și așteptări rezonabile cu privire la ceea ce poate fi realizat.

Cu scopul de a avea o companie de succes, dar și centrată pe nevoile oamenilor și pe flexibilitatea oferită acestora, angajatorii pot utiliza o varietate de metode. Printre acestea se numără și oportunitățile de dezvoltare, care sunt sunt în general apreciate de angajați, oferindu-le posibilitatea a lucra mai eficient și mai productiv.

Facilitează performanța pe termen lung

Modul în care este creat și organizat un mediu profesional poate stimula semnificativ performanța angajaților. Prin urmare, trebuie utilizate resursele și ideile potrivite pentru a dezvolta un sistem axat pe productivitate, dar și în care oamenii să se simtă confortabil și în care își pot expune ideile. Procedând astfel, apar premisele pentru o performanță îndelungată atât individual, cât și la nivelul întregii companii.