Managementul banilor – 5 metode eficiente de gestionare a finanțelor
Managementul banilor – 5 metode eficiente de gestionare a finanțelor
Fie că ne place sau nu, managementul banilor intră în atribuțiile fiecăruia dintre noi, fie că ne referim la bugetul personal, fie că ne raportăm la cel al companiei pe care o conducem.
Nu e așa că ne-ar plăcea să existe o formulă magică sau un truc simplu prin care să putem uita de grija banilor și modalitatea lor de gestionare?
Ei bine, realitatea însă este departe de lumea imaginară. Ca în oricare alte cazuri, în gestionarea resurselor financiare este nevoie de organizare. Indiferent de suma la care ne raportăm, o bună organizare a banilor, alături de stabilirea priorităților ne va asigura o gestionare mai eficientă. Iată 5 metode care te vor ajuta în managementul banilor și să ai o evidență mai clară asupra cheltuielilor:
Cuprins
1. Stabilește-ți obiectivele
Acordă-ți timp să îți stabilești obiectivele pe termen lung. Poate vrei să mergi într-o vacanță, să faci o investiție imobiliară sau să îți deschizi propria afacere. Pentru îndeplinirea acestor obiective managementul banilor trebuie să fie foarte bine organizat. Cu cât ți-ai fixat mai concret obiectivele, cu atât mai ușor îți va fi să stabilești pașii pe care trebuie să îi urmezi în atingerea lor.
Odată stabilite obiectivele – ordonează-le în ordinea priorității lor. Analizează care sunt nevoile cele mai importante. Astfel te concentrezi asupra celei mai importante, reușind să îți aduni mai multe resurse spre îndeplinirea nevoilor imediate. Așadar:
» setează obiectivele pe termen lung (de exemplu: achiziționarea unei locuințe)
» prioritizează obiectivele astfel încât să te ajute să îți creezi un plan financiar
2. Creează un plan financiar plauzibil
Fii cât mai realist în realizarea planului financiar pentru a te asigura că te îl vei respecta întocmai. Pentru ca managementul banilor să te ajute la îndeplinirea obiectivelor stabilite, setează fiecare pas pe care trebuie să îl parcurgi. Analizează-ți cheltuielile lunare și stabilește un plan concret în care să te încadrezi. Setează bugetul pentru fiecare tip de cheltuieli. Și aici trebuie să prioritizezi nevoile.
Indiferent de necesități este important ca în planul tău pentru managementul banilor să incluzi bugetul pentru situațiile de urgență. Pentru că e mai bine să fii prevăzător, consideră-l o cheltuială lunară obligatorie.
3. Stabilește un buget pentru fiecare tip de cheltuială
Managementul banilor este mai eficient atunci când setezi suma exactă pe care vrei să o aloci pe fiecare tip de cheltuială în parte. Astfel creezi un plan de cheltuieli care îți va permite să gestionezi costurile și să te apropii de îndeplinirea obiectivelor. Detaliază cât mai specific categoriile de cheltuieli. O imagine cât mai detaliată te va ajuta să te decizi asupra modului în care vei cheltui banii în perioada următoare.
De ce este util acest plan? Pentru a conștientiza cât mai concret nevoile financiare. Astfel vei putea să te abții de la cheltuieli nefolositoare. Ai grijă să îți oferi mici recompense atunci când simți că planul este greu de urmat sau odată cu atingerea anumitor obiective. Va fi ca o gură de aer proaspăt care te va ajuta să continui respectarea planului.
4. Plătește datoria la timp
Deși acesta poate fi un obiectiv pe care l-ai conturat deja, poate face parte și din strategia pentru managementul banilor. Datoriile pot fi un obstacol imens în atingerea obiectivelor. De aceea trebuie eliminate cât mai curând. Configurează un plan de eliminare a datoriilor. Odată cu achitarea lor, ai grijă să nu creezi altele noi. Cu cât te afunzi mai mult în datorii, cu atât atingerea obiectivelor devine mai anevoioasă.
Ai grijă și la metoda prin care alegi să salvezi banii pe care îi economisești. Alege o metodă confortabilă pentru tine. Dar să iei în considerare mai multe opțiuni și să te orientezi spre avantajele fiecăreia.
5. Folosește regula 50/30/20
Managementul banilor poate nu este o activitate care să îți facă plăcere. Dar știm cu toții cât este de necesară. De aceea, dacă simți că nu știi să creezi planul, aplică principiile regulii 50/30/20. Această denumire provine de la procentajele pe care să le aloci pentru 3 categorii de cheltuieli, astfel:
» 50% – cheltuieli esențiale (cheltuieli cu locuința, cheltuieli cu alimentația, cheltuieli de transport, cheltuieli medicale, etc.)
» 30% – cheltuieli alocate satisfacerii dorințelor (vacanțe, vestimentație, ieșiri, etc)
» 20% – priorități financiare sau fondul de economii ( fond pentru situații de urgență, fond pentru îndeplinirea anumitor obiective precum achiziționarea unui imobil, fond de pensii, etc.)
Managementul banilor nu trebuie să fie o activitate dificilă, ci una pe care o facem pentru nevoile și dorințele noastre. Cu cât gestionăm banii mai eficient, cu atât nivelul de satisfacție crește. Până la urmă este vorba de o investiție în noi. De aceea trebuie să ne creăm un confort financiar.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
» Cât plătește angajatorul la stat pentru un angajat?
» Cum a evoluat telemunca? Istoric și context | Infografic
» Ce este HRIS și de ce este util pentru compania ta?