Despre gestionarea provocărilor legislative din 2024, în dialog cu Raluca Dumitrașcu
Despre gestionarea provocărilor legislative din 2024, în dialog cu Raluca Dumitrașcu
Programul conferințelor dedicate profesioniștilor de resurse umane a continuat cu Magnetico Timișoara, organizat de Business Mark în data de 14 noiembrie. La această conferință, Anca Pucă, Sales Manager, UCMS by AROBS, a discutat alături de Raluca Dumitrascu, Payroll and Administration Manager/GDPR Responsible, Swoboda Timișoara, despre cum răspunde compania din care face parte la provocările legislative din 2024.
Citește și:
» Prezentare interactivă susținută de Ovidiu Teodorescu și Anca Bosinceanu la Reward&Engage 2024
» Cât de diferite sunt procesele de payroll din România față de alte state europene? Dialog cu Olivia Pocioian@Magnetico Oradea
Cuprins
Swoboda Technologies, companie prezentă pe 3 continente
Anca Pucă, Sales Manager, UCMS by AROBS: Ne-am propus să aducem în discuție un subiect de interes tuturor oamenilor de resurse umane, și anume provocările aduse de modificările legislative în cadrul departamentului de HR. Raluca, poți să ne spui câte ceva despre tine și despre Swoboda Timișoara, pentru a înțelege mediul din care vii și ulterior cu ce te în confrunți în cadrul departamentului de HR?
Raluca Dumitrascu, Payroll and Administration Manager/GDPR Responsible, Swoboda Timișoara: Swoboda Timisoara a intrat pe piața din România în anul 2012 și face parte dintr-un grup german, Swoboda Technologies, care are 12 locații pe 3 continente și 6 țări la nivel global având în jur de 4000 de angajați. În România avem fabrica din Timișoara care are în jur de 230 de angajați, și fabrica din Sibiu care are în jur de 600 de angajați. Domeniul nostru principal de activitate este cel de automotive, producem ansambluri hibride, senzori și unități de control pentru autovehicule. Eu am 16 de ani activitate în resurse umane, 3 ani în domeniul public, vin de la stat și restul timpului l-am petrecut în mediul privat. În compania Swoboda sunt din anul 2019, am fost angajată ca specialist resurse umane, după care am preluat temporar funcția de manager resurse umane iar în prezent dețin funcția de Payroll and Administration Manager/GDPR Responsible.
Renegocierea contractului colectiv, una dintre provocările majore
Anca Pucă: Au fost peste 30 de modificări legislative majore anul acesta. Ce provocări mari ați avut voi, cu ce v-ați confruntat voi anul acesta, au fost punctual 1-2 modificări legislative care v-au dat bătăi de cap? Cum le-ați făcut față și cum ați găsit o soluție?
Raluca Dumitrașcu: La noi a fost una majoră, renegocierea contractului colectiv, și am avut două provocări destul de mari. Cu ocazia renegocierii, am inclus în contractul colectiv abonamentele pentru serviciile sportive. Eram foarte entuziaști că am introdus acest beneficiu, am și anunțat ce urma să se întâmple. Anunțul a fost făcut în decembrie, iar în ianuarie am aflat că s-a modificat plafonul, astfel că a trebuit să le explicăm angajaților implicațiile. O altă provocare în comunicarea cu angajații a fost modificarea salariului minim de la 1 iulie.
Procesul de comunicare cu angajații din diferite departamente
Anca Pucă: Pe lângă aceste situații, ați avut altele mai speciale în care a trebuit să fiți și mai aproape de oameni, în care a trebuit să aveți o comunicare și o abordare diferită cu angajații? Dacă da, cum ați făcut lucrul acesta, având în vedere ca aveți și zonă de producție, și zonă TESA, cred că se discută diferit?
Raluca Dumitrașcu: Se comunică diferit cu angajații din diferite departamente, însă eu am preluat o practică eficientă ce mi-a adus zero erori la partea de calcul salarial și de pontaj. Eu fac calculele la final de lună și le trimit fluturașii angajaților, iar ei au termen 24 de ore pentru a-i verifica și să îmi trimită feedback-ul dacă sunt ok. Acest lucru a apropiat angajații de departamentul de HR și i-a conștientizat să fie atenți cât și cum lucrează, să fie atenți la pontajul lor zilnic.
Beneficiile aduse de un program de internship în Swoboda Timișoara
Anca Pucă: Din experiența avută cu oamenii de HR, am observat că toată lumea spune că angajatul din producție își cunoaște cel mai bine fluturașul și știe cât trebuie să primească lună de lună. Raluca, de multe ori modificările legislative dau bătăi de cap departamentului de resurse umane și cu precădere angajatorului. Există și situații în care aceste modificări ajută?
Raluca Dumitrașcu: Noi avem în companie o modificare, o campanie generată de Agenția de Șomaj, programul de internship, prin care în special în departamentele de administrare, financiar, de achiziții și resurse umane am adoptat ideea de a lua persoane în internship pe o perioadă de 6 luni de zile, le instruim, iar după care le angajăm full-time în companie. Prin această metodă, am angajat 5 persoane și au făcut treabă bună.
Anca Pucă: Înseamnă că în departamentul de resurse umane, prin programul acesta ajutați și colegii care fac recrutare dar lucrați și la retenția angajaților. În final, poți să-mi spui câteva idei principale pentru oamenii din sală pe care să le aplice?
Cum putem îmbunătăți activitatea de HR
Raluca Dumitrașcu: În primul rând, pentru o bună desfășurare a activității din departamentul de resurse umane, un program digital performant, cu o echipa de mentenanță performantă în spate este cel mai important. Apoi, implicarea oamenilor de resurse umane 100% în modificările legislative din programul digital, trebuie să ști ce modifici și cum, pentru a putea comunica modificările la rândul tău angajaților. Trebuie să fii prezent în mijlocul oamenilor pentru a fi direct implicat între angajator și angajat. Departamentul de resurse umane este liantul dintre cele două părți, oamenii de HR trebuie să fie prezenți fizic în companie. Comunicarea trebuie să fie transparentă, individuală și pe înțelesul fiecăruia, indiferent că ne referim la angajați din segmentul blue collar sau white collar.
Cum s-a resimțit perioada de incertitudine din ultima perioadă în implicarea angajaților
Raluca Dumitrașcu: Ce a fost mai provocator în ultimii ani a fost partea de home office, fiind fabrica de automotive este foarte greu să ne desprindem să plecăm cu biroul. Lucrurile s-au îmbunătățit odată cu revenirea la birou.
Anca Pucă: S-a resimțit anul acesta o mai multă atenție spre angajat, mai ales spre zona de producție, unde angajații sunt foarte importanți. S-a văzut și o digitalizare în ceea ce privește performanța angajaților, inclusiv pentru segmentul blue collar.
Soluții practice prezentate pentru gestionarea provocărilor legislative
Modificările legislative din 2024 au fost gestionate optim prin diverse metode de Swoboda Timișoara. Renegocierea contractelor colective sau ajustările salariului minim, au evidențiat importanța transparenței și a comunicării personalizate cu angajații, dar și a digitalizării cât mai eficiente. Programele de internship s-au dovedit o strategie valoroasă pentru recrutare și retenție, iar implicarea activă a echipei HR între angajator și angajați rămâne esențială, după cum a menționat Raluca Dumitrașcu.
*Foto: Business Mark