Care sunt așteptările celor din Generatia Z de la piața muncii
generatia z 4

Ce așteaptă Generatia Z de la piața muncii?

Ce așteaptă Generatia Z de la piața muncii?

Lectură de 4 minute

Mediul profesional are parte de o prezență din ce în ce mai numeroasă a angajaților din generatia Z. În general, cei care fac parte din acest segment de vârstă au o abordare diferită a locului de muncă față de Generația Y. Ei au o perspectivă unică asupra carierei și a modului în care definesc succesul la locul de muncă. De aceea, în procesul de recrutare care îi implică sunt mai multe aspecte de care trebuie ținut cont.

Citește și:

» Soluții pentru o comunicare internă eficientă între angajații din generații diferite
»
Transformarea digitală: Cum faci mai ușoară adaptarea angajaților la tehnologii noi

Ce este prioritar pentru Generatia Z?

Cei din generatia Z nu pun la fel de mult accent pe valoarea salariului precum generațiile anterioare atunci când caută un loc de muncă, conform unui studiu efectuat în anul 2019 de Deloitte. Astfel, jumătate dintre aceștia ar accepta un job care nu este foarte bine plătit, dacă munca pe care ar trebui să o facă le-ar aduce un sentiment de sens și împlinire.

Mai mult, candidații din generatia Z se uită cu atenție și la eforturile companiilor de a se lupta cu schimbările climatice, pentru protecția mediului sau dacă firma se implică în cauze sociale. Totuși aceste aspecte nu sunt singurele pe care Generația Z le are în vedere. De aceea, în cele ce urmează, vom detalia preferințele acestora când vine vorba de locurile de muncă, dar și ce acțiuni pot face companiile pentru a-i atrage.

Digitalizarea procedurilor interne, foarte importantă pentru Generatia Z

Majoritatea celor din generatia Z au folosit tehnologia din primii ani de școală și se adaptează foarte rapid la soluții software care le fac munca mai ușoară. Aceștia preferă locurile de muncă în care se pune accent pe instrumentele digitale, deoarece vor modalități prin care să-și desfășoare activitatea în mod eficient, fără proceduri consumatoare de timp.

generatia z-2

Chiar dacă apreciază comunicarea online, generatia Z își dorește de asemenea interacțiune umană la locul de muncă, și o colaborare eficientă în echipă. Fie că e vorba de întâlniri săptămânale sau mai frecvente, ele sunt importante pentru forța de muncă din acestă categorie. Totodată, o procedură de induction onboarding bine structurată le va crea o primă impresie plăcută, lucru important și pentru brandul de angajator al companiei.

Echilibru între muncă și viața personală

Stabilitatea în ceea ce privește echilibrul între activitatea profesională și viața personală este deseori mai important decât salariul pentru generatia Z. Potrivit unui articol din 2020 al celor de la Connecteam, 38% dintre aceștia pun pe primul loc balanța între muncă și viață personală atunci când aleg un angajator. Companiile trebuie să încurajeze programe de sănătate mintală, să stabilească limite clare între orele de la job și cele dedicate activităților personale și să ofere un program flexibil.

De asemenea, punerea în prim plan a unui stil de viață sănătos de către angajator este importantă pentru cei din generatia Z. Crearea unei comunități în care să-și poate împărtăși valorile, pasiunile și experiențele cu ceilalți colegi contribuie la o cultură pozitivă a companiei, foarte apreciată de aceștia. Totodată, pentru generatia Z contează mult respectul primit și recunoștința arătată de manageri sau membrii echipei lor pentru munca depusă. 

Generatia Z își dorește prioritizarea zonei de wellbeing

generatia z 3

După cum am menționat anterior, forța de muncă ce aparține generației Z pune accent pe confortul mental și evitarea suprasolicitării. Astfel, tinerii își doresc un angajator ce acordă o atenție specială la partea de wellbeing a salariaților. Dacă oamenii din companie nu sunt sănătoși din punct de vedere emoțional, atunci și activitatea afacerii tale poate avea de suferit.

Mai ales în contextul pandemic, candidații din generatia Z, precum și milenialii, își doresc să lucreze într-o companie care se preocupă constant de bunăstarea angajaților. De exemplu, ședințe de psihoterapie gratuite ori abonamente de consiliere online pot fi oferite de companie. Mai mult, se pot distribui intern informații despre cum poate fi recunoscut și gestionat stresul prin diverse metode. Nu în ultimul rând, angajații pot fi încurajați să vorbească despre nevoile lor și să ia pauze atunci când se simt supraîncărcați de volumul de muncă.

Posibilități de dezvoltare profesională

Angajații mai tineri își doresc posibilitatea de a-și îmbunătăți abilitățile profesionale ori de a învăța unele noi la locul de muncă. Așadar, dacă au la dispoziție din partea companiei tale programe de training și alte oportunități de dezvoltare, prin mentorat sau participare la evenimente de specialitate, te poți diferenția în fața competiției. Generatia Z are de obicei obiective înalte și precise în privința carierei, iar dacă tu îi vei sprijini pe termen lung în acest sens, membrii echipei tale din acel segment de vârstă vor simți că sunt importanți cu adevărat pentru organizație.

Cum facilitezi atragerea candidaților din generația Z?

Atragerea și retenția acestora în cadrul organizațiilor poate reprezenta o provocare, însă cu metodele potrivite ei pot fi convinși mai ușor să intre într-o companie, sau să-și dorească continuitate în locul în care se află. Este importantă găsirea unui echilibru între salariul oferit, beneficii și importanța activității pe care cei din generatia Z o desfășoară.