Gamificarea, o nouă metodă de învățare și dezvoltare pentru angajați

Gamificarea, o nouă metodă de învățare și dezvoltare pentru angajați
Gamificarea se află printre tendințele actuale în ceea ce privește modalitățile de învățare ale angajaților, și se referă la adăugarea unor elemente din jocuri la parcurgerea unor cursuri. Această metodă interactivă de învățare este menită să facă mai ușor de parcurs etapele unui proces de instruire. Fie că vorbim de noi aptitudini profesionale sau de abilitati de leadership, acumularea de noi cunoștințe se poate realiza mai eficient prin gamificarea procedurii de training angajati. În cazul companiilor, vorbim de adăugarea unor puncte, insigne, sau diverse recompense specifice unor jocuri atunci când este finalizat un modul sau când se obține un anumit rezultat la un test din curs.
Citește și:
» Cum te ajută un brand de angajator puternic
» Ce așteaptă Generatia Z de la piața muncii?
Dacă ne referim la originea cuvântului „gamificare”, acesta a apărut pentru prima oară în anul 2002, când a fost inventat de către dezvoltatorul de jocuri Nick Pelling. Inițial, gamificarea însemna „accelerarea instrumentelor electronice utilizând interfețe grafice din zona jocurilor”. În timp, sensul termenului s-a schimbat și acum face referire la prezența sau adăugarea unor caracteristici ale jocurilor în activități care nu sunt considerate în mod obișnuit „jocuri”. Este vorba în primul rând de jocurile pe calculator și realizări în mediul online, care pot fi aplicate în diverse domenii de activitate.
Cuprins
Utilitatea în mediul profesional
Gamificarea a apărut ca răspuns la nevoia de adaptare la noile generații de angajați, fiind un instrument digital util pentru a eficientiza învățarea și pentru a-i face pe oameni mai implicați în procesul de instruire. Gamificarea sporește participarea angajaților și reprezintă o opțiune atractivă în formarea și dezvoltarea carierei lor. Firmele specializate în cursuri de training sunt tot mai receptive și inovatoare în privința metodelor folosite pentru a dezvolta programe de instruire personalizate.
Prin urmare, atenția este îndreptată înspre procesul de învățare și nu neapărat pe rezultatele obținute. Gamificarea se poate dovedi a fi foarte utilă pentru a capta atenția angajaților și pentru a-i face mai motivați să dobândească noi abilități. În cele ce urmează, vom face referire la câteva beneficii ale folosirii acestei metode de învățare în rândul companiilor.
Accelerează procesul de învățare
Atunci când oamenii sunt recompensați pentru eforturile lor, au tendința de a învăța mai repede și sunt mai dornici să facă acest lucru. Gamificarea te poate ajuta să accelerezi învățarea, iar persoanele pot reține informațiile mult mai bine decât dacă ar face-o printr-o metodă tradițională de instruire. Un studiu al celor de la LinkedIN arată că angajații care învață intens sunt mai încrezători, mai de succes și totodată mai fericiți la locul de muncă, motiv pentru care poți încuraja mai multă învățare în rândul acestora. Gamificarea poate juca un rol esențial în acest proces, astfel că o poți lua în calcul pentru programele de training.
Încurajează interacțiunile sociale
În cadrul cursurilor în care gamificarea este prezentă sunt incluse multe elemente care presupun competitivitate între cursanți, și în același timp oferă șansa de a relaționa în timp ce învață aspecte esențiale ale meseriei lor. Gamificarea este o metodă prin care oamenii se simt parte a unei echipe, sentimentul de apartenență fiind important în dezvoltarea și motivația profesională.
Conectarea la cultura organizationala
Când angajații beneficiază de metode care le să stimuleze implicarea, simt că sunt parte dintr-un colectiv. Aceștia sunt mai predispuși să învețe și să crească alături de o companie care îi face să se simtă conectați la o cultură care promovează creșterea și dezvoltarea. Angajații din prezent își doresc implicare și o cultură a dezvoltării din partea companiei, iar gamificarea în învățare este o modalitate oportună de a le oferi aceste lucruri.
Oportunități de a include gamificarea în compania ta
Acumularea de noi cunoștințe prin jocuri și metode interactive poate fi folosită în multe cazuri, dar aduce rezultate mai bune în anumite domenii specifice. Când vine vorba de mediul profesional, gamificarea poate fi inclusă încă de la primii pași al angajatului într-o companie, și anume în procesul de onboarding.
De asemenea, cursurile de vânzări pot fi eficientizate prin această metodă, fiind un segment foarte important pentru companiile care oferă produse sau servicii. Gamificarea trainingurilor de vânzări poate contribui la dezvoltarea mai ușoară a aptitudinilor din această zonă. Angajații pot fi recompensați cu puncte sau pot lua parte la competiții virtuale de vânzări, stimulând astfel motivația acestora în a-și crește abilitățile și performanța.
Gamificarea programelor de leadership
Totodată, dezvoltarea și creșterea liderilor prin gamificarea cursurilor poate sprijini evoluția oamenilor în această direcție. Dacă le oferiți liderilor sau potențialilor lideri modalități distractive de a-și extinde sau îmbunătăți competențele, șansele vor crește ca aceștia să fie mai implicați în procesul de învățare. Oamenilor le place să-și crească nivelul de cunoștințe, și nu doar să-și schimbe titulatura jobului atunci când avanseză, iar când acest lucru se întâmplă într-un mod interactiv, șansele vor fi ridicate ca ei să progreseze profesional mai ușor.
Gamificarea contribuie la creșterea oamenilor și a companiei
Jocurile în procedurile de învățare s-au dovedit a fi un mijloc eficient în scopul de a face angajații să rețină mai repede anumite informații, și totodată creează o competiție sănătoasă pentru oamenii din organigrama companiei. Gamificarea este o modalitate excelentă pentru departamentele dintr-o organizație să se simtă conectate și implicate, dar și un mijloc oportun de a crea o deconectare de la un context social complicat.
Cu cât un lucru este mai interactiv și mai distractiv, cu atât este mai ușor de a fi învățat de către oameni. Poți avea încredere că personalul tău acordă mai multe atenție unor cursuri de formare interactive, decât unor metode tradiționale de învățare, cu parte teoretică predominantă, unde ar putea să-și piardă răbdarea destul de repede. În perioada actuală, gamificarea ajută semnificativ la devoltarea angajaților și la creșterea interacțiunii dintre aceștia, mai ales într-un format hibrid de muncă.