Gamificarea, o metodă eficientă de învățare pentru angajați
Gamificarea, o metodă eficientă de învățare pentru angajați
În tendințele actuale privind modalitățile de învățare ale angajaților, gamificarea se află printre cele mai răspândite. Aceasta presupune adăugarea unor elemente din jocuri la parcurgerea unor cursuri, pentru o experiență mai atractivă. Metoda interactivă de învățare are rolul principal de a face mai ușor de parcurs etapele unui proces de instruire.
Citește și:
» Cum te ajută un brand de angajator puternic
» Ce așteaptă Generatia Z de la piața muncii?
Cuprins
Ce presupune gamificarea trainingului?
Fie că vorbim de noi aptitudini profesionale sau de abilitati de leadership, acumularea unor noi cunoștințe se poate realiza mai eficient prin gamificarea procedurii de training angajati. În cazul companiilor, vorbim de adăugarea unor puncte, insigne, sau diverse recompense specifice unor jocuri atunci când este finalizat un modul sau când se obține un anumit rezultat la un test din curs.
Când a apărut gamificarea și cum a evoluat?
Dacă ne referim la originea cuvântului „gamificare”, acesta a apărut pentru prima oară în anul 2002, când a fost inventat de către dezvoltatorul de jocuri Nick Pelling. Inițial, gamificarea se referea la „accelerarea instrumentelor electronice utilizând interfețe grafice din zona jocurilor”.
Odată cu trecerea timpului, sensul termenului s-a schimbat și acum face referire la prezența sau adăugarea unor caracteristici ale jocurilor în activități care nu sunt considerate în mod obișnuit „jocuri”. Este vorba în primul rând de jocurile pe calculator și realizări în mediul online, care pot fi aplicate în diverse domenii de activitate.
Utilitatea gamificării în mediul profesional
Gamificarea a apărut ca răspuns la nevoia de adaptare la noile generații de angajați, fiind un instrument digital util pentru a eficientiza învățarea și pentru a-i face pe oameni mai implicați în procesul de instruire. Gamificarea sporește participarea angajaților și reprezintă o opțiune atractivă în formarea și dezvoltarea carierei lor. Firmele specializate în cursuri de training sunt tot mai receptive și inovatoare în privința metodelor folosite pentru a dezvolta programe de instruire personalizate.
Gamificarea, într-o continuă creștere
Conform unui articol al celor de la Gitnux, 70% din cele mai mari 2000 de companii din lume utilizează gamificarea. Aceeași sursă menționează că satisfactia angajatilor crește cu până la 89% în locurile de muncă în care este prezentă această formă interactivă de învățare. Totodată, potrivit site-ului medium.org, 69% dintre angajați sunt predispuși să rămână mai mult de 3 ani într-o companie care oferă activități cu gamificare.
Cei care parcurg o sarcină de training cu gamificare își amintesc până la 90% dintre informațiile parcurse, spune un material al celor de la Training Zone UK. De asemenea, LXA Hub notează faptul că doar 3% dintre oameni rămân neproductivi în timpul unei sesiuni de training gamificate.
Care sunt beneficiile pe care ți le aduce gamificarea?
Prin urmare, atenția este îndreptată înspre procesul de învățare și nu neapărat pe rezultatele obținute. Gamificarea se poate dovedi a fi foarte utilă pentru a capta atenția angajaților și pentru a-i face mai motivați să dobândească noi abilități. În cele ce urmează, vom face referire la câteva beneficii ale folosirii acestei metode de învățare în rândul companiilor.
Accelerează procesul de învățare
Atunci când oamenii sunt recompensați pentru eforturile lor, au tendința de a învăța mai repede și sunt mai dornici să facă acest lucru. Gamificarea te poate ajuta să descoperi că învățarea este accelerată, iar persoanele pot reține informațiile mult mai bine decât dacă ar face-o printr-o metodă tradițională de instruire.
Un studiu al celor de la LinkedIN arată că angajații care învață intens sunt mai încrezători, mai de succes și totodată mai fericiți la locul de muncă, motiv pentru care poți încuraja mai multă învățare în rândul acestora. Gamificarea poate juca un rol esențial în acest proces, astfel că o poți lua în calcul pentru programele de training.
Încurajează interacțiunile sociale
În cadrul cursurilor în care gamificarea este prezentă, sunt incluse multe elemente care presupun competitivitate între cursanți, oferind totodată șansa de a relaționa în timp ce învață aspecte esențiale ale meseriei lor. Gamificarea este o metodă prin care oamenii se simt parte a unei echipe, sentimentul de apartenență fiind important în dezvoltarea și motivația profesională.
Conectarea la cultura organizationala
Când angajații beneficiază de metode care le să stimuleze implicarea, simt că sunt parte dintr-un colectiv. Aceștia sunt mai predispuși să învețe și să crească alături de o companie cu o cultură organizațională care promovează creșterea și dezvoltarea angajatilor. Angajații din prezent își doresc implicare și o cultură a dezvoltării din partea companiei, iar gamificarea în învățare este o modalitate oportună de a le oferi aceste lucruri.
Când poți include gamificarea în compania ta?
Acumularea de noi cunoștințe prin jocuri și metode interactive poate fi folosită în multe cazuri, dar aduce rezultate mai bune în anumite domenii specifice. Când vine vorba de mediul profesional, gamificarea poate fi inclusă încă de la primii pași ai angajatului într-o companie, și anume în procesul de onboarding.
Gamificarea cursurilor de vânzări
De asemenea, cursurile de vânzări pot fi eficientizate prin această metodă, fiind un segment foarte important pentru companiile care oferă produse sau servicii. Gamificarea training-urilor de vânzări poate contribui la dezvoltarea mai ușoară a aptitudinilor din această zonă. Angajații pot fi recompensați cu puncte sau pot lua parte la competiții virtuale de vânzări, stimulând astfel motivația acestora în a-și crește abilitățile și performanța.
Gamificarea programelor de leadership
Totodată, dezvoltarea și creșterea liderilor prin gamificarea cursurilor poate sprijini evoluția oamenilor în această direcție. Dacă le oferiți liderilor sau potențialilor lideri modalități distractive de a-și extinde sau îmbunătăți competențele, șansele ca aceștia să fie mai implicați în procesul de învățare vor fi ridicate. Oamenilor le place să-și crească nivelul de cunoștințe, și nu doar să-și schimbe titulatura jobului atunci când avansează, iar un mod interactiv de a realiza acest lucru le facilitează progresul profesional.
Gamificarea contribuie la creșterea oamenilor și a companiei
Jocurile în procedurile de învățare s-au dovedit a fi un mijloc eficient în scopul de a face angajații să rețină mai repede anumite informații, și totodată creează o competiție sănătoasă pentru oamenii din organigrama companiei. Gamificarea este o modalitate excelentă pentru ca angajații dintr-o organizație să se simtă conectați și implicați, dar este și un mijloc oportun de a crea o deconectare de la un context social complicat.
Cu cât un lucru este mai interactiv și mai distractiv, cu atât este mai ușor de învățat. Poți avea încredere că personalul tău acordă mai multe atenție unor cursuri de formare interactive, decât unor metode tradiționale de învățare, cu parte teoretică predominantă, unde ar putea să-și piardă răbdarea destul de repede. Mai ales într-un format hibrid de muncă, gamificarea ajută semnificativ la dezvoltarea angajaților și la creșterea interacțiunii dintre aceștia,