Cum a schimbat pandemia procesul de recrutare si selectie? Află noile tendințe din domeniu
Cum a schimbat pandemia procesul de recrutare si selectie? Află noile tendințe din domeniu
Procesul de recrutare si selectie este unul dintre multele procese afectate în ultimul an de pandemia COVID-19. Raporturile dintre angajatori și candidați au suferit schimbări profunde. Mai exact, atât în ceea privește modul în care recrutările s-au desfășurat, cât și evoluția survenită în dorințele ambelor tabere implicate în proces.
Dacă în trecut etape din procesul de recrutare si selectie se desfășurau în cea mai mare parte față în față, anul 2020 a schimbat mecanismul. Astfel, în prezent majoritatea activităților precum: interviurile de selecție, prezentarea unei oferte de angajare, procesul de onboarding, se desfășoară cu preponderență în online.
Citește și:
- Oferă-le angajaților toate informațiile necesare cu True Portalul Angajatului
- Tendințele și evoluția pieței soluțiilor de HR în contextul pandemiei
Dacă ar fi să aducem în discuție atât dorințele angajaților, cât și ale angajatorilor putem spune că au cunoscut o transformare considerabilă. Dacă în trecut, în cadrul procesului de recrutare si selectie, angajatorii puneau un mai mare accent pe cunoștiințele tehnice ale angajaților, în prezent, se acordă un mare interes pentru abilitățile „soft”. Câteva exemple ar fi: gândirea analitică, flexibilitatea, perseverența și chiar adaptabilitatea. Acest lucru se datorează faptului că abilitățile tehnice pot fi mult mai ușor deprinse decât aceste „soft skills”.
În același timp, dacă ar fi să ne referim la dorințele candidaților, în anul 2021, flexibilitatea pare să fie cel mai important beneficiu. Mai exact, în cercetarea derulată de compania internațională Microsoft, un procent de peste 73% dintre cei intervievați, au declarat că își doresc ca modul de work from home să rămână și după terminarea pandemiei. Rezultatele altor cercetări din domeniu, arată faptul că cea mai mare parte dintre candidați vor opta pentru o companie care le oferă o mai mare flexibilitate în modul de desfășurare a activității profesionale.
În cele ce urmează, vom puncta și alte modificări pe care pandemia de COVID-19 le-a impus în procesul de recrutare si selectie. De asemenea, ne vom referi și la procesul de desfășurare a muncii de zi cu zi.
Cuprins
1. Procesul de recrutare si selectie s-a mutat în online
Procesul de recrutare si selectie a cunoscut o schimbare radicală în ultima perioadă. Mai exact, dacă în trecut cea mai mare parte a activităților acestui proces (interviurile inițiale sau finale, prezentarea ofertei de angajare, semnarea contractului de muncă etc.) se desfășurau față în față, în prezent ele s-au mutat în online.
Mai mult, pentru o mai bună administrare a întregului proces, companiile au început să se îndrepte și spre instrumente digitale care să îi ajute în gestionarea noii realități. Astfel, module de recrutare ale unor soluții software de resurse umane au cunoscut o mare popularitate în ultimele luni. Un astfel de modul, poate simplifica procesul de recrutare si selectie prin faptul că se integrează cu diverse platforme. Totodată, cu ajutorul lui, poți găsi mai ușor aplicanți folosind un profil similar cu cel al angajaților din companie.
2. Procesul de onboarding făcut de la distanță
Pe lângă procesul de recrutare si selectie, procesul de onboarding s-a desfășurat și el în mare parte la distanță. Astfel, cu ajutorul unui soft resurse umane, procesul de onboarding s-a putut desfășura fără probleme chiar și fără interacțiune fizică. Activități precum: prezentarea echipei și a istoricului companiei, introducerea în activitatea profesională și chiar traininguri de inducție, s-au putut face mai facil chiar remote.
Acest lucru, deschide noi oportunități atât pentru angajați, cât și pentru angajatori pentru perioada următoare. Un beneficiu considerabil este faptul că întreaga activitatea profesională se poate desfășura 100% de la distanță. Spre exemplu, procesul de recrutare si selectie online, procesul de onboarding, munca remote s-au integrat în majoritatea companiilor. Astfel, angajații pot căuta job-uri în orice locație, iar angajatorii pot ajunge la un număr mult mai mare de candidați.
Un lucru este sigur, procesul de recrutare si selectie și cel de inducție va cunoaște o nouă realitate.
3. O dorință mai mare pentru modul de muncă hibrid
Acum că am discutat despre ce procese au suferit schimbări majore în era COVID-19, este important să știm și către ce ne îndreptăm.
Având în vedere că o bună parte a populației a experimentat munca de acasă, vechiul mod de lucru nu mai pare atât de atrăgător. Astfel, specialiștii preconizează că majoritatea angajaților vor dori să opteze pentru un mod de lucru hibrid. Acesta pare să le ofere o mai mare flexibilitate și un work-life balance mai echilibrat.
Studiile, precum cel desfășurat de compania americană Gartner, arată faptul că 74% din companii se așteaptă ca angajații să își dorească să continue munca într-o formă hibrid.
Totodată, peste 80% dintre angajați susțin că vor să aibă posibilitatea de a lucra de acasă cel puțin câteva zile pe săptămână, lucru demonstrat de compania Global Workplace Analytics.
4. Creșterea nevoii unor instrumente digitale pentru gestionare proceselor HR
Am văzut faptul că procesul de recrutare si selectie cât și cel de onboarding a cunoscut multiple schimbări în 2020. Mai mult, am văzut ce previzionează specialiștii în domeniu, în ceea ce privește viitorul activității profesionale. Acum, întrebarea este următoarea: cum ne asigurăm că toate procesele menționate se pot desfășura eficient chiar și de la distanță?
Răspunsul este simplu: prin digitalizarea proceselor de HR cu ajutorul unui soft resurse umane. Acesta te ajută în desfășurarea operativă a procesului de recrutare si selectie. Îți pune la dispoziție pârghiile necesare pentru eficientizarea procesului de onboarding. Mai mult decât atât, îți oferă posibilitatea unei supervizări clare a locului de unde angajații aleg să își desfășoare activitate.
Dacă nu știi de unde să începi procesul de digitalizare al companiei tale, suntem aici să te îndrumăm. Completează formularul de contact: și hai să discutăm mai multe despre nevoile tale. Pandemia de COVID-19 a adus reale schimbări în mediul de business, alege să te dezvolți în funcție de noile necesități!