Ce soluții au găsit companiile împotriva fenomenului de burnout
burnout

Ce soluții au găsit companiile împotriva fenomenului de burnout?

Ce soluții au găsit companiile împotriva fenomenului de burnout?

Lectură de 4 minute

De o perioadă importantă de timp, fenomenul de burnout este unul intens discutat în mediul profesional. Fie că e vorba de angajați din diferite departamente, de manageri sau de specialiști în HR, aceștia pot întâmpina la un moment dat stări accentuate de oboseală sau de epuizare din diferite motive. Dorința de a realiza cât mai multe într-un timp scurt, volumul ridicat de muncă sau organizarea ineficientă din unele companii, sunt factori care au contribuit la creșterea fenomenului de burnout.

Citește și:

» Cum contribuie flexibilitatea la productivitatea muncii
» Reducerea programului de lucru, o nouă tendință în mediul profesional

Semnificația termenului burnout în mediul profesional

Organizația Mondială a Sănătății se referă la burnout ca fiind un sindrom rezultat din stresul cronic la locul de muncă, care se caracterizează prin sentimente de epuizare, sentimente negative legate de un loc de muncă și eficacitate profesională redusă.

Care sunt cauzele burnout-ului?

Cele mai comune motive pentru burnout includ departamente cu personal insuficient, sprijin redus din partea liderului și lipsa de recunoaștere a muncii care contribuie la stres. Importanta resurselor umane în acest aspect este esențială, liderii HR și nu numai, fiind în măsură să găsească cele mai eficiente metode de a combate efectele de burnout. În ultimii ani, tot mai multe organizații au înțeles importanța sănătății angajaților și fac eforturi în această direcție.

Efectele negative ale burnout-ului

Fenomenul de burnout se poate infiltra în fiecare aspect al vieții personale și profesionale a unui angajat, provocând simptome precum: lipsa de motivație, probabilitate crescută de a efectua erori în sarcinile zilnice, somn insuficient, deconectare de la familie și prieteni, iritabilitate și multe altele. Într-un studiu al celor de la FlexJobs desfășurat în SUA, 76% dintre angajați spun că stresul de la locul de muncă le afectează sănătatea mintală. Doar 51% dintre salariați spun că au sprijinul emoțional de care au nevoie la locul de muncă pentru a-și gestiona stresul, dar aceștia consideră că există modalități în care angajatorii îi pot ajuta să treacă peste stresul de la locul de muncă și să susțină aspecte de wellbeing.

Metodele încercate de companii

Unele companii au ales să oprească activitatea timp de o săptămână pentru a reduce burnout-ul. Printre cele care au aplicat această metodă se numără: LinkedIn, Bumble sau Hootsuite. Pauza a necesitat o planificare amănunțită și anunțarea clienților că serviciile oferite se opresc sau vor fi diminuate considerabil în acest interval de timp. Paula Davis, consultant al companiilor pe aspecte de management al stresului, spune că această metodă nu rezolvă problema: „Desigur, o săptămână liberă este plăcută, dar ignoră realitatea burnout-ului, care este de fapt o problemă sistemică și de cultură la locul de muncă cu adevărat complexă”. 

1. Sondaje interne

Cei de la Slack, o platformă populară de comunicare în mediul profesional, au ales să folosească sondajele interne pentru a afla cum pot ajuta angajații în timpul pandemiei, pentru a reduce fenomenul de burnout. Feedback-ul angajaților a oferit răspuns și la metodele de sprijin din partea organizației, cum ar fi o creștere a salariilor angajaților pentru amenajarea spațiului de birou de la domiciliu și crearea <<Friyays>> – o inițiativă lunară în care toți cei din companie iau o zi de vineri liberă în aceeași zi. „La început, oamenii nu erau siguri cum să comunice ceea ce își doreau. Sondajele ne-au permis să obținem informații despre ceea ce se întâmplă cu angajații noștri și să evităm să facem presupuneri. Câteva dintre ipotezele mele inițiale s-au dovedit a fi greșite”, a declarat Dawn Sharifan, Head of People Operations la Slack.

2. Discuții libere cu angajații

Compania de investiții imobiliare Equinix a ales să ajute managerii să-și sprijine mai bine angajații în timpul pandemiei. Pentru a realiza acest lucru, au lansat o inițiativă numită „Manager Cafes”, prin care un membru al echipei de talente și un director executiv poartă conversații deschise cu angajații.

Subiectele sesiunii includ recunoașterea simptomelor de burnout și reprioritizarea muncii. „Există un set de abilități care este atât de esențial în aceste momente – a fi empatic și a purta conversații umane. A ajuta oamenii să fie vulnerabili, și să vorbească despre probleme lor, este o ajustare uriașă a mentalității”, a spus Janet Ladd, director senior în departamentul de Diversitate, Incluziune și Apartenență de la Equinix.

3. Pauze mintale pentru socializare

burnout 3

Smart Design, o companie din Statele Unite ale Americii, a adoptat un obicei de sărbătorire a odihnei și oferă șansa angajaților de a-și reîncărca energia și de a socializa, pentru a reduce efectul de burnout. În acest sens, ei organizează „happy hours” virtuale la prânz, cunoscute și ca pauze mentale, pentru a încuraja angajații să lase deoparte munca pentru o anumită durată de timp și să socializeze, chiar dacă lucrează remote.

Ce poți implementa în compania ta

Pe lângă ajutorul oferit de către manageri sau de către departamentul HR, poți dezvolta și implementa o strategie complexă care sprijină bunăstarea angajaților. Este ușor pentru angajați să fie concentrați doar la munca lor, mai ales dacă liderii din companie nu dau exemple de limite sănătoase, spun cei de la Culture Amp. Liderii sunt deseori modele pentru angajați, astfel că este important ca ei să promoveze valorile companiei. Spre exemplu, dacă managerii companiilor vor anunța oamenii din companie atunci când își iau zile de concediu, angajații vor vedea acest lucru și vor înțelege că este în regulă să te deconectezi de la activitatea profesională și să-ți faci timp pentru tine în afara locului de muncă.

Încurajează timpul liber în rândul angajaților

Angajatorii au responsabilitatea de a lua în considerare sănătatea mintală a angajaților, și de a le oferi instrumentele și pauzele necesare pentru a se odihni. De asemenea, salariații pot solicita ajutor atunci când au simt că au nevoie de resurse în scopul de a reduce epuizarea și burnout-ul.

Chiar dacă oamenii lucrează independent pe parcursul zilei, ar trebui să se simtă sprijiniți și auziți de colegi, dar și de conducere. Încurajarea angajaților de a-și lua timp liber este esențială pentru a opri sau încetini fenomenul de burnout. Un astfel de obicei de la ajută la îmbunătățirea productivității pe termen lung, iar oamenii se vor simți mai confortabil și mai puțin stresați la locul de muncă.