Ce abilitati profesionale sunt necesare pentru pozițiile de conducere?
Ce abilitati profesionale sunt necesare pentru pozițiile de conducere?
Orice organizație are nevoie de lideri pregătiți pentru performanță, ceea ce presupune anumite abilitati profesionale, dar și empatie și apropiere față de oameni. Aceste aptitudini pot fi înnăscute sau pot fi dezvoltate pe parcursul carierei, pentru ca obiectivele propuse să poată fi îndeplinite mai ușor. În rândurile următoare, vom prezenta câteva dintre calitățile care sunt necesare unui lider performant pentru a-și conduce echipa spre succes.
Citește și:
» Managementul carierei angajatilor, printre prioritățile companiilor
» Dezvoltarea echipei pentru creșterea productivității și a retenției
Cuprins
Comunicarea eficientă, esențială pentru lideri
Profesioniștii care ocupă roluri de conducere în companii trebuie să aibă calitățile necesare unei astfel de poziții, pentru a-și desfășura activitatea în condiții optime. Printre cele mai comune abilitati profesionale de care au nevoie liderii se numără: capacitatea de a comunica eficient, capacitatea de a-și motiva echipa, de a gestiona și de a delega responsabilități, dar și abilitatea de a primi feedback.
Astfel de oameni sunt importanți pentru orice companie care își doreste succes pe termen lung. Ei pot contribui la construirea unei echipe puternice în cadrul organizației și se pot asigura că proiectele sunt îndeplinite în timp util, prin urmarea procedurilor corecte.
Cele mai căutate abilitati profesionale
Toate companiile au nevoie de oameni competenți, în care să-și pună încrederea pentru a ocupa funcții importante în organigrama companiei. Dintre cele mai căutate abilitati profesionale pentru a ocupa o funcție de conducere, enumerăm următoarele:
Comunicarea optimă în interiorul organizației
Pentru o companie performantă, comunicarea interna eficientă este esențială. De aceea, într-o poziție de conducere este nevoie de un profesionist care să dețină abilitati profesionale din zona de comunicare și relaționare cu oamenii. Mai precis, să aibă capacitatea de a comunica eficient, de a transmite informații corect și coerent, dar și de a-i inspira și de a-i motiva pe angajați.
Calitatea și eficacitatea comunicării dintre lideri și angajați contribuie în mod direct și la succesul afacerii. De asemenea, transmiterea eficientă a mesajelor sprijină cultura organizationala, ceea ce crează un avantaj important pe piața de recrutare.
Capacitatea de a rezolva ușor probleme complexe
Liderii buni au abilitatea de a rezolva problemele care apar în organizație fără mari eforturi. Identificarea în timp scurt a soluției potrivite pentru o anumită problemă presupune calm, o organizare eficientă și experiență. Capacitatea de rezolvare rapidă a problemelor pot ajuta liderii să ia decizii rapide, să treacă peste obstacole atât individual, cât și alături de echipa lor, dar și să se asigure că proiectele sunt finalizate la timp.
În această privință, este utilă gândirea critică, aptitudine care ajută de asemenea la preîntâmpinarea problemelor. Totodată, liderii cu astfel de abilitati profesionale văd mai ușor oportunități de dezvoltare a companiei și acționează la timp pentru acest scop. Anticiparea unei situații dificile contribuie la rezolvarea în timp util a acestora și limitarea efectelor negative.
Creativitate în luarea deciziilor și identificarea ideilor
Uneori, o persoană dintr-o poziție de conducere trebuie să ia decizii complicate, și de aceea trebuie să gândească inovativ și sa aibă o doză de creativitate, pentru a găsi o rezolvare care nu este la îndemână oricui. În acest fel, angajații pot fi inspirați de un astfel de lider, care nu alege cea cea mai ușoară cale de a rezolva o problemă complexă.
Cum poate fi folosită creativitatea mai mult? Alocarea unei perioade de timp pentru a găsi idei inovative pentru business, fără întreruperi, este un bun punct de pornire. Această metodă ajută la organizarea gândurilor și stabilirea unor obiective personale și pentru departamente.
În timpul folosit pentru a descoperi noi idei, liderii se pot gândi la metode care pot îmbunătăți performanța și productivitatea întregii companii. Totodată, receptivitatea la ideile fiecărei echipe sau persoane din organizație poate aduce o schimbare semnificativă în bine. Una dintre ideile împărtășite poate fi cea care contribuie la dezvoltarea unor proceduri utile pe termen lung.
Atitudine pozitivă
O atitudine pozitivă poate conta foarte mult într-un mediu profesional. Dacă angajații simt că lucrează într-un mediu în care există o atmosferă de lucru pozitivă, vor exista șanse mai mari să-și dorească să fie la locul de muncă și, prin urmare, vor fi mai dispuși să efectueze ore suplimentare dacă acestea sunt necesare într-o anumită situație și timpul le permite acest lucru.
Încredere în oamenii din echipă
De asemenea, printre acele abilitati profesionale care pot face diferența este încrederea deplină în oameni. Angajații trebuie să se poată simți confortabil să abordeze managerul de departament sau un lider din organizație atunci când dorește să discute despre o problemă sau despre un subiect de interes pentru el.
Dacă au parte de încredere și onestitate, angajații vor avea deschiderea de a discuta orice cu superiorii.
Delegarea eficientă a sarcinilor
Uneori, liderii sunt nevoiți să delege anumite sarcini pentru maximizarea productivății lor și a echipei pe care o conduc. Aceștia trebuie să cunoască punctele forte ale fiecărui angajat, pentru a atribui activitățile în funcție de acest criteriile și de cerințele proiectului. Delegarea sarcinilor ajută, de asemenea, la construirea relațiilor în cadrul echipei, deoarece angajații se simt apreciați și capătă mai multă încredere în abilitățile proprii. Delegarea eficientă te ajută să economisești timp și să eviți posibilele incoveniențe.
Un lider trebuie de asemenea să aibă capacitatea de a gestiona cu succes echipe și de a ține oamenii din organizație mulțumiți. Acest lucru include abilitati profesionale de a-i motiva, de a găsi soluții pentru creșterea productivității echipei, dar și de a oferi flexibilitate, precum soluții de work from home. Totodată, este important ca oamenii să fie la curent cu noutățile din interiorul organizației. Un studiu al celor de la Trade Press Services a scos la iveală faptul că 85% dintre angajați se simt mai motivați atunci când managementul le oferă informații cu regularitate despre ceea ce se întâmplă în companie.
Exprimarea aprecierii către angajați
Mai mult, aprecierea arătată angajaților este foarte importantă pentru un lider de organizație. Salariații sunt mai motivați și mai angrenați în munca lor atunci când le sunt recunoscute eforturile și au posibilitatea de a urma un program de training, pentru a-și dezvolta cariera. Conform GoRemotely, 79% dintre angajați vor să demisioneze din cauza faptului că nu primesc apreciere din partea liderilor.
În plus, o cercetare efectuată de Gallup a evidențiat faptul că 87% dintre mileniali consideră oportunitățile de dezvoltare profesională foarte importante în cadrul unui loc de muncă.
Încujarează dezvoltarea liderilor din organizație
În cele din urmă, persoanele care ocupă funcții de conducere sunt cele cu abilitati profesionale îndreptate spre a forma și conduce echipe performante, de a stimula schimbarea când este necesară, și de a motiva oamenii prin metodele potrivite. Poți încuraja dezvoltarea unor abilitati profesionale de conducere prin programe de training sau prin sesiuni de mentorat cu specialiști din domeniu. Aceste abilitati profesionale merită învățate sau îmbunătățite constant, indiferent de domeniul de activitate, pentru a avea în cadrul organizației adevărați lideri.